Skip to main content

Afval, wat kost dat?

afvalEven moraliserend (het is zo dadelijk voorbij): gisteren kwamen ze onze afvalcontainer ledigen. Eigenlijk sta ik er nooit bij stil wat daarmee gebeurt, maar die foto geeft een goed beeld.

Soit, afval dus, en de kostprijs daarvan. Sinds we verhuisd zijn is heel onze afvalhuishouding op z’n kop gezet, maar ik denk ten goede.

In het appartement was het simpel: gele zakken kopen van de mooie stad waar we woonden, die vullen, en na het mooi afsluiten ervan die zak in een gemeenschappelijke container. Hier op het platteland is dat toch wel even anders.

Hier op het platteland werken we met een chip in de container. Eenmaal per twee weken komen ze die leeg maken, en dan wordt er gewogen wat er in de container zit. Eenmaal per jaar krijg je een factuur en je betaalt per kilo die je laat ophalen.

De kostprijs?

  • 12 euro forfait per jaar
  • + 0,25 euro per keer dat ze dat ding leegmaken (26 keer per jaar dus 6,50 euro)
  • + 0,20 euro per kilo afval

Een vaste kost van 18,50 euro dus, en de rest is afhankelijk van de hoeveelheid smeerlapperij die een mens produceert.

Gaat ons afval nu meer kosten? Geen idee eigenlijk, vroeger betaalden we per zak en dat ging gewoon van het huishoudbudget. Nooit deftig bijgehouden. Maar toch maar een poging wagen.

Ik schat dat we 1,5 zak van 30 liter per week gebruikten. Die zakken kostten 0,75 euro per stuk, dus op jaarbasis zo’n 60 euro.

Moest ik hier nu 60 euro per jaar betalen, dan kan ik iets meer dan 200 kilo aan afval laten ophalen. Dus zo’n 4 kilo per week, of 8 kilo per ophaling.

Ik vrees dat het duurder zal zijn in het nieuwe huis. Gemiddeld produceert de Vlaming 150 kilo per jaar… Maar ik ben geen gemiddelde Vlaming, dat dan ook weer…

De voordelen?

  • geen gedoe meer met zakken die je moet aankopen (en wat je dan vergeet)
  • een duidelijke factuur ieder jaar, als die hoog uitvalt zal deze rekel wel wat beginnen nadenken over z’n hoogstpersoonlijke afvalbeheerplan
  • op volume moet je niet meer letten (potje in potje in potje in vuilzak, zo ging dat vroeger)

De nadelen?

  • Niet vergeten die container buiten te zetten. Na twee weken is die goed gevuld, afval van vier weken gaat er niet in. En ze nemen enkel mee wat er in de container zit. Door dat éénmaal te vergeten zit je dus met een afvalprobleem…
  • Slechts éénmaal per jaar een factuur: door die te betalen ben je er weer een jaar van verlost, dus misschien dat de bittere pil snel verwerkt is en dat de vervuiler zijn gedrag niet aanpast
  • Als je buren van slechte wil zijn proppen zij hun afval in jouw container. Dat mag niet, dat is foei, maar het zou me niet verbazen als het gebeurt. Persoonlijk heb ik daar geen aanwijzingen voor, maar het lijkt me in situaties met burenruzies het ideale middel om de buurman op kosten te jagen…

Conclusie

Door vroeger nooit bij te houden wat we aan afval produceerden heb ik geen idee of dit systeem voordeliger is of niet. We zijn altijd afvalbewust geweest, maar de factuur kan toch nog verschieten worden. We zien wel. Het is wel iets wat ik vanaf de eerste factuur in m’n vaste kosten kan opnemen, en het zet met aan het nadenken over hoe veel gewicht te vermijden. En ik mag niet vergeten dat ding buiten te zetten als de mannen van de vuilkar komen. En burenruzies vermijden…

Hoeveel kost jouw afval? Heb jij ook zo’n container met een chip? En hoeveel betaal jij? Probeer je dat afval wat in te perken tips plz), of maakt het je eigenlijk niets uit?

En delen maar!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

13 gedachten over “Afval, wat kost dat?

  1. Zo’n systeem zou mij echt extreem gedreven maken om heel creatief om te gaan met afval. Zoveel mogelijk hergebruiken, weggeven aan scholen als knutselmateriaal enz.

    Hier hebben we helaas een systeem waarbij ieder huishouden hetzelfde betaalt; elke persoon staat voor één ‘vervuilings-eenheid’. Of je nu veel of weinig vuilnis produceert maakt daarvoor niks uit, helaas.

  2. Wij moeten het restafval in grijze containers doen. Het tarief voor het ledigen van een grijze container van 120 l is 3 euro. Op aanvraag, en mits betaling van 15 euro, kan een container van 120 l omgeruild worden tegen een van 240 L. Het ledigen van een groter model is natuurlijk ook duurder maar tarief ken ik niet aangezien ik de standaard container gebruik. Tuinafval moet in de groene container maar aangezien wij een grote compostbak hebben en ik de groene container nog nooit gebruikt heb, ken ik het tarief ook niet. In onze containers zit een chip die enkel dient om het aantal ledigingen te registreren zodat die kunnen gefactureerd worden. Er is wel sprake van dat er, in de toekomst, een chip zal worden bijgeplaatst, om het gewicht te registreren en dat het tarief dan afhankelijk zal zijn van het aantal aangeboden kg afval.
    Pedro, wij kunnen een aanvraag indienen voor het plaatsen van een speciaal slot op de container zodat buren, voorbijgangers niets in de vuilbak kunnen droppen. Misschien bestaat die mogelijkheid in jouw gemeente ook ?

  3. Nu je een tuin hebt, zou je er ook aan kunnen denken om een compostbak te maken. Eenvoudig te maken, eenvoudig in gebruik en een goede voedingsbodem voor eventuele eetbare beplanting. Dat scheelt ook weer kilo’s.

  4. We wonen ook op het platteland en hebben ook een chip in
    de zwarte container bij ons zit het bij de reiniging en rioolrechten
    in ,volgens mij mogen we er 9 aan de weg zetten en daarboven
    moeten we 9 euro per zwarte bak aan de weg betalen en we hebben helemaal geen groene bak.
    Als je dus elke 14 dagen de bak aan de weg zet is dat 15 x 9 euro wat je betaalt.

  5. Dat is goedkoop bij jullie! Jullie zijn met 3 – 7 personen, hier in de gemeente Groningen zou je €362,28 per jaar (= €20,23 per mnd) betalen. Ik betaal dit jaar €301,44, (per maand €25,12) dit omdat ik de eerste 7 maanden van het jaar met 2 mensen in mijn huis woonde. Voor 1 persoon betaal ik €258,72 per jaar (dat mag ik volgend jaar weer betalen)

    1. hallo zuinig aan dit bedrag is alleen voor zwarte bak aan de weg zetten .
      Dan komt er nog 393 euro bij voor reiniging en rioolrechten.
      Dus samen 528 euro.
      Zo goedkoop vind ik het dus niet..
      Per maand is het ongeveer 44 euro.

  6. Uit je verhaal blijkt dus dat je niet in dezelfde gemeente als mij komen wonen bent :-)

    Hier koop je voor het restafval de vuilniszakken van de gemeente (wij gebruiken die van 60 liter), ze worden tweewekelijks opgehaald (in de zomer wekelijks). Dus we betalen niet per kilo, enkel per zak = 1,25 euro per zak (ik vermoed voor ons zo’n 60 euro per jaar).

    De andere week is voor het PMD, glas en papier. Wat de blauwe zakken voor het PMD kosten, weet ik niet uit het hoofd.

    Wij hebben een composthoop, maar gebruiken natuurlijk ook nog wel eens het containerpark. Daar betaal je de eerste 4 keer niets, daarna met een gewone personenauto 1 à 3 euro per beurt.

    Zeer schappelijke prijzen vind ik.

    1. Op het containerpark kunnen wij 12 keer per jaar terecht om gratis afval (behalve restafval) te storten. We hebben een containerparkkaart met chip die elke stortbeurt registreert. Zijn de 12 gratis beurten opgebruikt, dan kunnen we terecht op een containerpark met weegbrug en wordt het te storten afval aangerekend per kg. Tarief is dan afhankelijk van de soort aangeboden afval. Normaal gezien komen we met onze 12 gratis stortbeurten per jaar toe aangezien we enkel naar het CP rijden met een overvolle wagen…. Er is wel sprake van dat het systeem van de gratis beurten volgend jaar zal wegvallen en dat we vanaf dan per kg zullen moeten betalen voor het storten van afval. Ik profiteer er nu het nog kan van om alles wat op zolder staat en de laatste jaren niet meer werd gebruikt weg te doen want vanaf volgend jaar is de kans groot dat we moeten betalen om het gerief kwijt te raken. Mijn man is zo’n verzamelaar en houdt alles bij wat hij denkt ooit nog eens te kunnen gebruiken : latjes hout, planken, allerhande fietsonderdelen van oude fietsen, onderdelen van de vorige grasmachines, plastieken buizen, vijzen en nagels in allerhande uitvoeringen en formaten…..

  7. Ik heb een klein prullenbakje in de keuken, eens per twee weken is die vol. Een klein afvalzakje vol dus. Groente en fruitafval, papier, plastic en glas wordt gescheiden aangeboden. Verder let ik op. Ik koop geen blik maar potten als ik dat al doe. Ik let op hoe iets verpakt is en of ik het ook zonder verpakking kan kopen. De eierboer wil bv graag de doosjes terug, dat scheelt in afval voor mij. Melk koop ik bij de boer en gaat in mijn eigen herbruikbare flessen. Ik kook zoveel mogelijk zonder pakjes en zakjes en dat helpt ook enorm in afval verminderen.
    Voor de rekening maakt het allemaal niets uit. Er is hier een vaste prijs per vervuilingseenheid. Jammer,want ik denk dat mensen beter op zouden letten wat ze verbruiken als het op gewicht gaat.

    Groet,Greet

  8. Wij, gezin van 4 personen, zetten de container maar ééns per maand buiten. Past gemakkelijk. Misschien moet je iets meer scheiden en dan moet dat voor jullie toch zeker gaan met 2 personen. Het scheelt niet gigantisch veel, 12 x 0,25, maar het scheelt ook nog eens veel afval als je beter scheidt.

  9. @ Daantje: inderdaad, helemaal geen manier om mensen aan het denken te zetten. Vind het bizar dat dat nog bestaat.

    @ liesbet: hier kunnen we ook zo’n slot krijgen. Voorlopig ga ik er geen gebruik van maken, mijn buren lijken me lieve mensen.

    @ spaarmoeder: check! die hoop is er al en raakt mooi gevuld met al wat de kippen zouden eten moesten we die hebben. En het tuinafval ook nog eens.

    @ margay: idd, niet dezelfde gemeente ;). Maar wat niet is kan nog komen (en dan moet ik weer heel mijn afvalboekhouding omgooien…)

    @ vlijtig: we proberen zo weinig mogelijk afval te produceren. Maar mij valt het ook altijd op hoeveel afval een mens heeft net na het inkopen. Alles is vijfdubbel verpakt. Het kost dus geld om dingen te kopen die ik niet wil, en het kost ook nog eens geld om van die dingen af te raken. Absurde wereld

  10. Je zou kunnen nagaan wat de tarieven zijn op jullie containerpark. Al wat je daar gratis mag afleveren, zou je thuis kunnen sorteren en op geregelde tijdstippen wegbrengen. Naar de markt gaan met een boodschappentas kan ook om je afval na aankopen te verminderen.

    Hier kost een vuilzak 1 euro en ik doe er nu, sinds ik niet meer alles los sorteer, net niet één per week voor ons gezin van 5. We hebben wel een composthoop en PMD, papier en etensresten worden er ook niet ingegooid. Het uitsorteren van plastiek ben ik gestopt omdat het lozen op het containerpark gewoon veel duurder uitkwam dan een vuilzak per week…

  11. Hier in Olen is het gelukkig nog met zakken. 10 stuks van 60l is 18€. 30L is 10€.
    Ik gebruik 1 zak van 60 l per twee weken. Dat is dus 43€ per jaar. Moet nog wel de pmd en plastic bij rekenen. Dat is ook 1 zak per twee weken. Soms per maand.

Reacties zijn gesloten.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten