Skip to main content

De crisis aanpakken door kleinere verpakkingen?

Net voor we op vakantie vertrokken las ik dat Unilever van plan is om kleine verpakkingen op de markt te brengen omdat de grote niet meer betaalbaar zijn voor heel wat consumenten. In Azië werkt dat goed (voor Unilever dan toch) en dus is het misschien ook wel een optie voor de Europese markt.

Het jammere aan heel dit verhaal is dat het voor de consument eigenlijk geen voordelen heeft, en dat er puur op de psychologie gespeeld wordt. De consument geeft minder uit per winkelbeurt, maar heeft relatief gezien ook veel minder gekocht. Het zijn “truuken van de foor”, zoals wij dat hier noemen. Maar dit verhaal gaat ook nog een stuk verder dan dat.

Het toont nog maar eens aan dat de bevolking aan het verarmen is. En dat de marktspelers er alles aan doen om hun marktaandeel te behouden (behalve hun rommel minder duur verkopen). Wij hebben het financieel goed, en dus is het moeilijk om in te beelden dat anderen moeten overschakelen op kleinere verpakkingen (die relatief gezien duurder zijn, de eenheidsprijs per product ligt stukken hoger). Ik zie het regelmatig dat mensen dingen moeten achterlaten bij de kassa omdat ze het niet kunnen betalen. Ik hoop zelf nooit in zo’n situatie terecht te komen.

Heel dit verhaal is een vicieuze cirkel: door geen overschot te hebben gaat de crisis bij die mensen er nog harder inhakken. Om te overleven moeten ze uiteindelijk meer gaan uitgeven, waardoor er nog minder overblijft, waardoor er nog altijd niet gespaard kan worden, waardoor de crisis nog harder aankomt. Bij ons is het net omgekeerd: wij gaan juist meer in grote verpakkingen kopen, omdat we reserve hebben. Dat extra gezeul brengt ons geld op: we betalen relatief gezien minder, we moeten minder naar de winkel, we houden dus meer over, dus kunnen we meer sparen, enzovoort. De “rijken” worden dus rijker, en de armen worden armer.

Unilever verpakt (hihi) haar boodschap dus wel als een antwoord op de crisis, maar dat is het allerminst. En op korte termijn wint Unilever hierbij (ongetwijfeld hogere winstmarges op die producten) maar op lange termijn verliezen we allemaal. Het laatste beetje rek bij de niet-kapitaalkrachtigen wordt eruit gehaald, en de rek is er nu dus bijna helemaal uit.

Maar hoe dan hiermee om te gaan? Besparen, besparen, besparen. Overschakelen op andere, goedkopere merken. En met dat uitgespaard geld sparen, en dan weer grote verpakkingen kunnen kopen, en dan weer meer overhouden, en dan weer groter kunnen inslaan, enzovoort. Dus uit die vicieuze cirkel breken. Even de riem strak aanspannen, en hem nadien zachtjes aan weer lossen. En daar wint Unilever op termijn ook mee. Klanten die nog het geld hebben om hun producten te kopen, die gaan ze ook kopen. Als het laatste beetje weg is, dan is het weg, en dan verdient Unilever er ook niet aan.

Ik ben dus een beetje pessimistisch als ik dit soort berichten lees. Want je weet gewoon dat de mensen die het juist niet zouden moeten kopen, die kleine verpakkingen, het juist wel zullen doen. En ik zit hier te preken voor een kerk van reeds overtuigden. Mijn lezers weten dat je in de supermarkt de prijs per liter of kilo moet vergelijken van producten, en dat dat zelfs verplicht op de prijsetiketten staat. Ik kan alleen maar hopen dat zij die het nodig hebben hier ook terecht komen.

Want wat heeft deze crisis veroorzaakt? Het altijd maar alles nu willen hebben. En daar dan veel te zware kredieten voor aangaan. En wat is nu de oplossing van de bedrijven? Nog meer inspelen op dat gevoel van alles nu te willen hebben. Dus ik ben somber. Een financieel verstandige gezonde bevolking is op termijn voor iedereen het beste, maar de aandeelhouders willen volgend kwartaal alweer groeicijfers zien. Jammer, jammer.

Zou jij kleinere verpakkingen kopen? Doe je dat nu soms bewust om de winkelrekening te verlichten? Of trek je je er niets van aan en koop je gewoon zo voordelig mogelijk?

En delen maar!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

4 gedachten over “De crisis aanpakken door kleinere verpakkingen?

  1. kleinere verpakkingen betekenen weer meer afval , ja daar zitten we echt met zijn allen op te wachten, waardeloos dit soort grote bedrijven dat roept dat zij mensen tegemoet willen komen in deze zware tijden, hou toch op ,dat soort bedrijven denkt alleen aan hun omzet verhogen en niet aan het helpen van mensen die het moeilijk hebben. de enige die je in zware tijden echt kunt vertrouwen ,ben je zelf,ik zelf ben overgestapt op goedkopere merken en geen kleinere maar grotere verpakkingen, daarbij let ik goed op de kilo en literprijs en daardoor heb ik mezelf al aardig wat geld bespaard ,verder koop ik kleding en gebruiksvoorwerpen zoveel mogelijk 2ehands, daarmee bespaar ik niet alleen geld,maar ook spaar ik het milieu.

  2. Ik ga nog steeds voor de zo voordelig mogelijke verpakking. Vaker zijn dit de grotere inhouden. Ik kijk altijd naar de kiloprijs in de winkel en vergelijk zo.
    Gelukkig hoef ik niet zo erg op te letten. Ik wil het wel, maar als het een maand niet lukt, zoals deze maand met de hamsterweken, is er geen man overboord. De komende maanden loop ik dat vanzelf in omdat ik dan ook veel minder hoef te kopen.

  3. Hi Pedro,

    Wij kopen soms bewust kleindere verpakkingen voor sommige producten.
    In het geval bv. van een pak chips, ongeacht de verpakking zal die zak wsl diezelfde avond (grotendeels) opgegeten worden. En dan is het beter om voor de portemonnee en de gezondheid om een klein zakje op te eten ipv een grote zak, resultaat is hetzelfde ; de kleine honger/zin is verdwenen.

    Groeten,
    Bart

Reacties zijn gesloten.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten