Skip to main content

De leugens van, en de misleiding door Electrabel

Gisteren viel ik tijdens het bekijken van Terzake van mijn stoel. Dat was een hele prestatie, omdat ik languit in mijn zetel lag. Hoe dat kwam? De Electrabel-woordvoerster kwam de “prijsverlagingen” toelichten. Dat zit zo: sinds enkele weken is er heel wat te doen over onze elektriciteitsprijzen. Naar eigen zeggen is Electrabel al maanden bezig om te onderzoeken hoe ze de prijzen kunnen verlagen. Al dat studiewerk en dat rekenen heeft tot een conclusie geleid, en dat mocht die vriendelijke dame komen toelichten.

Electrabel, dat bedrijf dat het met ons goed voorheeft, heeft het volgende beslist:

  • de prijzen voor elektriciteit gaan zo’n 10% naar omlaag voor de ongeveer 27 klanten die een contract hebben met een vaste prijs
  • de prijsverlaging voor die grote groep zal ingaan na de uitdrukkelijke vraag van de klant.

Een maat voor niets dus. Door de “prijsverlaging” blijven ze nog steeds lekker duur, en het gros van de klanten zal er niet van genieten. Omdat ze niet kunnen (“fout contract meneer”) of omdat de klant vergeet om dat aan te vragen. Prijsverhogingen moeten trouwens niet expliciet aangevraagd worden, maar dit geheel terzijde.

Maar dat was nog niet alles. Electrabel kreeg ook ruimschoots de tijd om toe te lichten waarom ze duurder zijn dan de concurrenten. Electrabel is zo duur omdat je als klant:

  • zeker bent van bevoorrading
  • kan genieten van een puike service

Leugens, leugens, leugens. Ik kan het niet anders noemen. De bevoorrading van de klant is niet de verantwoordelijkheid van Electrabel, maar van de netwerkbeheerder. Als ik mijn elektrisch kookvuur kan gebruiken, dan kan mijn buurman dat ook. Het maakt niet uit welke elektriciteitsleverancier we beiden hebben. Ik zou het zelfs kunnen omdraaien: door klant van electrabel te zijn heb je juist meer kans om geen elektriciteit te krijgen. Je betaalt immers meer dan bij een andere leverancier en daardoor is het moeilijker om je facturen te betalen. En als je je facturen niet kan betalen, dan krijg je geen elektriciteit meer (of net genoeg om 2 lampen te laten branden). Maak je je dus zorgen om de bevoorrading, betaal dan gewoon je facturen. En het licht zal branden, hallelujah!

En dan dat fabeltje over de geweldige service. Die uitspraak doet me briesen en schuimbekken, zo erg is het. Ik heb immers ervaring met hun klantvriendelijke service. Toen da Girl bij mij kwam intrekken (wat een feest is m’n leven sindsdien, maar ook dit geheel terzijde) moest ze haar contract bij electrabel opzeggen. Ik had in mijn appartement immers al elektriciteit, en twee contracten op 1 meter is nogal moeilijk. Dus wat doet da Girl: heel plichtsbewust en op de juiste manier haar meterstand doorgeven en vervolgens braaf wachten op de afrekening. Die kwam na enkele weken en was gebaseerd op “vermoedelijk verbruik”. Natuurlijk een veel te hoge meterstand en dito afrekening.  Da Girl nam onmiddellijk contact met electrabel om de juiste meterstand nogmaals door te geven.  Weer enkele weken later kreeg ze dan een nieuwe afrekeningsfactuur, ditmaal met de juiste meterstand. En ze had geld tegoed van electrabel.

En toen begon de absurditeit pas écht (we waren ondertussen 3 maanden na het opzeggen van het contract). Om dat geld terug te krijgen moest ze haar rekeningnummer per brief opsturen naar electrabel. Per brief, stel je voor. Dit moest omdat electrabel zeker wilde zijn dat het geld op de juiste rekening gestort zou worden. Dat die lieve mensen van electrabel al enkele jaren van diezelfde rekening maandelijks de voorschotfacturen automatisch afhaalden, dat deed er niet toe. Dat rekeningnummer kon de facturatiedienst trouwens niet achterhalen, want dat zat “in een ander systeem”.

Om een lang verhaal kort te maken: een half jaar na opzegging van het contract kreeg da Girl haar centjes. En je voelt gewoon hoe dat bedrijf denkt (dat zie je nu ook bij die korting): “als we de klant geld moeten, of als de klant van iets wil genieten, dan maken we het die klant zo moeilijk mogelijk. Misschien geeft die klant het dan wel op. Ondertussen sturen we voortdurend berichten over “goede service” de wereld in, dan zal die klant dat wel geloven. En als dat niet helpt, dan maken we die klant wat bang door te stellen dat een andere elektriciteitsleverancier misschien wel eens geen stroom meer zal leveren”.

Een markt is pas open en écht concurrentieel als alle deelnemers beschikken over juiste en transparante informatie. Dat zijn de spelregels, en elke speler zou zich daar aan moeten houden, gewoon al uit ethische overwegingen. Dan pas kunnen klanten weloverwogen een keuze maken. Als één van de spelers, de grootste dan nog, gewoon leugens de wereld instuurt, dat is walgelijk te noemen. Dit kost mensen hopen geld, en dat weet Electrabel. Elk individu heeft natuurlijk zelf een verantwoordelijkheid en kan vrij kiezen. Maar als je met opzet leugens de wereld instuurt, dan is dat verwerpelijk.

Ook al zou Electrabel voor mij de goedkoopste oplossing zijn, dan nog zou ik geen klant worden. Ik kan niet overweg met zo’n mentaliteit. Een bedrijf mag en moet geld verdienen, maar niet door mensen te beliegen. Het doet me dan ook pijn om onze minister van consumentenzaken fier te horen zeggen dat de elektriciteitsmarkt nu écht open is. Voor veel electrabel klanten verandert er juist niets, en dat was het enige wat het bedrijf wilde bereiken met haar “charme-offensief”. Echt jammer.

En delen maar!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

11 gedachten over “De leugens van, en de misleiding door Electrabel

  1. Mijn keuze is gemaakt, eens mijn contract met electrabel afgelopen is (augustus) stap ik over naar Lampiris.

  2. Hier al enkele jaren bij Lampiris. Ik kan niet begrijpen dat er zoveel mensen zijn die niet die moeite doen om over te stappen…

    1. Ik begreep dat ook niet, maar blijkbaar is dat “des mensen”. In dat boek wat ik nu aan het lezen ben staat er een goede uitleg daarover, ik ga daar binnenkort eens een artikel over schrijven

  3. Gisteren dan toch uiteindelijk ook eens de koe bij de horens gevat en nu kan ik eindelijk het vakje (“veranderen van energieleverancier”) afvinken van mijn “to do”-list! Electrabel, die zien me nooit meer…terug! Belpower voor electriciteit en Nuon Aardgas Fix 1 jaar bleken voor mijn profiel het voordeligst. ‘k Ben benieuwd of de goedkopere energie mij ook een beter gevoel zal geven… maar ik denk vast van wel, want 120 euro besparen voor electriciteit en 200 voor gas is toch niet weinig! Die gedachte alleen al maakt dat ik me bevrijd voel van het juk van de “grootmacht” terwijl we eigenlijk nog tot eind augustus door Electrabel zullen bediend worden. Nu maar hopen dat ik even tevreden ben van de service hé!

    1. Allright! Power to the people!

      320 euro per jaar, dat is 27 euro per maand. Niet slecht. Over die “service” moet je je geen zorgen maken. Dat komt allemaal goed, en misschien zelfs beter dan bij Electrabel. Want wat moet zo’n bedrijf van service leveren? Deftige en correcte facturen, meer moet dat niet zijn. De levering van gas en elektriciteit is NIET afhankelijk van je leverancier, dat is voor iedereen gelijk.

      Zolang je de facturen betaalt blijf je energie krijgen.

  4. Ik ben ook bij Electrabel en van de week belde een medewerkster mij op om te zeggen dat, omdat de stand van mijn meter al 3 jaar niet is opgegeven (?) ik nu een openstaande factuur heb van 6000,- euro. Ik betaal maandelijks 70 euro aan gas. Wat kan ik nu nog doen? Waar kan ik met dit probleem heen? Is er iemand die weet hoe Electrabel dit soort praktijken niet meer mag uitvoeren? En waar haal je 6000 euro voor gas vandaan? Ik heb een contract tot april 2013!

    1. Joost, ik heb je een mail gestuurd met de vraag om wat meer details. Ik wil dit wel voor je uitvlooien. 6.000 euro, mijn God. Kan toch bijna niet anders dan dat daar een fout gebeurd is.

      Ik wil je dus wel helpen, check even je mail.

  5. Wij zijn ook overgestapt door de veiling voor Oost-Vlaanderen, vanaf augustus zullen we een jaartje proberen bij Eneco, we’ll see…..

  6. krijg ik de afrekening van electabel ik krijg normaal elk jaar zo rond de 500 a 600 euro terug nu krijg ik 200 terug heel vreemd tuulk het kan wel zijn dat het altijd wat scheelt maar 300 euro verschil pfff en ik heb geen nieuwe apparatuur aangeschaft of wat dan ook en ik betaal 230 in de maand voor een tussen woning zal het dan nu echt aan de btw liggen of is electrabel nou zoveel duurder geworden??

  7. Ha, ik ben aan het proberen om mijn contract op te zeggen bij Electrabel, ze vermelden overal dat je dat vrijblijvend kan doen, maar HOE je dat moet doen, daarvoor moet je hard genoeg zoeken. En die website is ook geen hulp, het voelt alsof ik een belspelletje aan het spelen ben (het verhuizen wordt steeds gekoppeld aan een nieuw contract met electrabel ergens anders starten, wat ik dus niet wil, aangezien ik verhuis naar een adres waar er al een contract is).

    Enfin, ik hoop dat ik het geregeld krijg, evident is het alvast niet

Reacties zijn gesloten.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten