Skip to main content

Is dit nog maar het begin?

Meer dan 4.000 rechtstreekse jobs en 6.000 jobs bij de toeleveranciers: WEG. Gewoonweg weg. 10.000 gezinnen die nu geen idee hebben hoe het verder moet. Zo’n 10% van de Limburgse werkende bevolking is zijn job kwijt.

Maar zoals dat gaat in onze fijne, warme maatschappij: er wordt alweer vrolijk misbruik gemaakt van deze situatie door allerhande drukkingsgroepen. Ook al is de loonkost niet de hoofdoorzaak van de sluiting van Ford Genk, toch zijn er werkgevers die hierin het ideale moment zien om de indexsprong weer op de tafel te leggen (waarom ik daar absoluut tegen ben lees je hier).

Ook is er nu al geruzie over de leeftijd waarop het brugpensioen toegestaan zal worden, en zij die geen slachtoffer zijn weten nu al dat die arbeiders een ontslagpremie van gemiddeld 77.000 euro zullen ontvangen. En dat dat bij kleine bedrijven heel wat minder is. Dus je voelt zo al wat er gaat komen: als het stof is gaan liggen dan zal de algemene teneur omslaan naar “ze moeten niet klagen”.

foto: www.nieuwsblad.be

Maar door dat gekibbel en gedoe rond centen wordt er wel voorbij gegaan aan de kern van de zaak: er zijn 10.000 mensen hun job kwijt. En waarom? Daar krijgen we geen duidelijk antwoord op. Ja, er is overcapaciteit en dus moet er capaciteit afgebouwd worden. Maar is dit omdat Ford anders ten onder dreigt te gaan, of omdat de winstcijfers op peil gehouden moeten worden? Is er iemand in de zaal die alsjeblieft eens wil nagaan wat er precies aan de hand is? Of gaan we gewoon binnenkort met z’n allen weer gewoon op de vakbonden kappen omdat ze het keihard spelen.

Van mij mogen de vakbonden het keihard spelen: als je al 12% ingeleverd hebt, als je de helft van de tijd technisch werkloos bent, als je beloofd wordt dat er 2 of 3 nieuwe modellen komen en dat je werkzekerheid hebt tot 2020, dan hoef je je niet zomaar neer te leggen bij zo’n sluiting omdat “dat nu eenmaal een economische realiteit is”.

Overcapaciteit? Dat komt omdat je je capaciteit niet op tijd hebt aangepast aan de veranderende realiteit. Dat komt omdat je niet vooruit kijkt, omdat je eigenlijk geen idee hebt waarmee je bezig bent. En omdat je zelf faalt als directie moet je ingrijpen. En dan moet je dus gewoon 10.000 mensen op straat zetten. Niets aan te doen. 10.000 mensen met een zware lening, of kinderen die studeren. Ik vraag me af of diegenen die de beslissing genomen hebben goed kunnen slapen.

De Ford directie heeft niet goed gewerkt en nu slikken ze hun beloften in (ze zijn “verkeerd begrepen”, jaja). En de gewone werknemer betaalt dat, cash. En zo’n oprotpremie van 77.000 euro, dat maakt niet alles in één klap goed. Laat de vakbonden het dus maar hard spelen, keihard.

En wat na de sluiting? 10.000 mensen moeten een nieuwe baan vinden in een regio waar er sowieso al minder werk is dan elders. En die komen alle 10.000 op hetzelfde moment op de arbeidsmarkt. Ik ben dus niet jaloers op zo’n premie. Liever geen premie en vast werk.

Hopelijk is dit de hardste klap die we moeten verwerken, hopelijk is dit niet nog maar het begin.

Hoe zie jij de toekomst? Voel jij de crisis op je werk, zijn er al collega’s ontslagen? Of ben je zelf al het slachtoffer van de crisis?

En delen maar!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

11 gedachten over “Is dit nog maar het begin?

  1. Geachte ,
    Hier in het mooie België is de crisis officieel begonnen op 15 oktober 2012
    Voordien in de maanden voor de gemeenteraadsverkiezingen was er geen crisis.
    Wij waren de beste leeringen in het vak economie en schuldbeheer in Europa.

  2. We leven in een markteconomie. Belgie is al jaren inflexibel en te duur als we het hebben over de arbeidsmarkt. Deze week werd ook bekend dat de productiecappaciteit van auto’s in Spanje wordt uitgebreid (weet niet of dat Ford is). Belgie is in mijn ogen incapabel om snel in te spelen op veranderingen. Vergelijk dat eens met de oplossing die Nedcar met BMW gevonden heeft? Belgie is teveel bezig met Walonie/Vlaanderen, navelstaren noem ik dat, want wat is dat nou voor discussie in het kader van Europa? Overigens vind ik Belgie een fantastisch land om te leven en te wonen, maar om te investeren nee….

    1. Is inderdaad in Spanje: de capaciteit van Genk wordt naar Valencia geschoven (omdat ze daar veel goedkoper zijn en door de crisis zijn de werknemers daar “kneedbaarder”).

      Maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben: hier ontbreekt visie. Men moddert maar wat aan. Terwijl we zoveel troeven hebben, op zo’n kleine oppervlakte, maar niemand schijnt ook maar een idee te hebben wat we daar mee moeten doen. Jammer, doodjammer.

      En dat communautaire: ik snap het ook niet heel goed. Ik ben daar redelijk ongevoelig voor. Het gaat ook veel te veel over symboliek. Ook daar wordt er niet nagedacht over wat nu eigenlijk het beste is. Een volledige splitsing is dat niet, in mijn ogen, een unitaire staat ook niet. Eigenlijk moet je het per bevoegdheid bekijken: is het goed dat de gemeenschappen dat zelf doen voor die gemeenschappen: dat ze het dan zelf doen. Dingen die we beter samen doen, die moeten we ook maar samen doen. Maar het gaat dus teveel over symboliek, aan “beide” kanten. En dat is zeker niet goed voor het beeld van België in het buitenland. Jammer, doodjammer.

  3. Ik vind brugpensioen op 50 alleszins niet kunnen. De berekening is maanden geleden reeds gemaakt: we moeten langer werken. Als je Ford werknemers toch op brugpensioen stuurt, welk signaal geef je dan? Wat met mensen die op hun 50e uit een KMO worden ontslagen? Die krijgen niks premie, niks brugpensioen.

    Is de maatstaf voor brugpensioen dan de grootte van de firma waaruit je wordt ontslagen? Of het feit dat je op het nieuws komt of niet?

    Laat ons eerlijk zijn: Ford Genk hangt al jaren een zwaard boven het hoofd. Ik heb weinig medelijden met koppels die nu komen bleiten over hun lening. Wie met 2 voor een onzekere wergever als Ford Genk blijft werken, heeft het voor een deel zelf gezocht. Er is niets mis met een beetje initiatief en zoeken naar een andere job.

    Ik denk trouwens dat – gezien de gemiddelde leeftijden bij Ford Genk – al bij velen de lening is afbetaald.

    1. Ik volg je grotendeels. Maar we mogen ook niet uit het oog verliezen dat brugpensioen eigenlijk een werkloosheidsuitkering is, aangevuld met een premie van de werkgever. Aan de overheid kost het dus niets meer dan een “gewone” werkloze. Het heeft wel één groot nadeel: de bruggepensioneerde heeft geen enkele reden meer om te gaan werken.

      Dus “brugpensioen” op 50 mag van mij, zeker als je met 10.000 tegelijk de straat opgestuurd wordt. Maar wel onder één voorwaarde: zo’n bruggepensioneerde moet even hard geactiveerd worden als een andere werkloze. En weigert hij te werken, dan moeten ze maar die uitkering schorsen.

      Dus laat Ford maar betalen, en probeer die mensen aan de slag te krijgen. Maar als er geen werk is voor die mensen, laat Ford dan maar betalen. En inderdaad: niet iedereen krijgt die “voordelen”, en dat is niet eerlijk. Maar moeten we het daarom aan niemand toestaan? Ik denk het niet. Maar er mag wel eens over het systeem nagedacht worden. Bijvoorbeeld: collectieve sluiting = premie van x euro per dienstjaar. Deel daarvan wordt in een solidariteitsfonds gestort voor die gevallen waar de werkgever niet meer kan betalen. En voor de vakbonden zou dat geen probleem mogen zijn: die zijn toch voor solidariteit (zeggen ze).

      En Ford heeft inderdaad al jaren problemen. Maar er is zwaar ingeleverd door het personeel, en in september werden er nog nieuwe modellen beloofd. Om nu te zeggen dat “die mensen het maar hadden moeten zien aankomen”, dat lijkt me wat te makkelijk als buitenstaander.

      1. “In september werden nog nieuwe modellen beloofd” … Je moest eens weten hoe lang er al onzekerheid is over het voortbestaan. En hoe lang er al technische werkloosheid is.

        Dat die mensen nu stiefmoederlijk moeten behandeld worden omdat er in september nog beloftes zijn gemaakt is wél kort door de bocht. Nogmaals: die onzekerheid is er al jaaaaa-ren.

        Tijd genoeg om initiatief te nemen en je te herscholen … knelpunt beroepen genoeg. Maar ja, daar word je zo moe van hé? En bij Opel hebben ze +100k€ opzeg gekregen. Beter bij Ford blijven, je weet maar nooit.

        Ik zou diegenen die zo geredeneerd hebben geen pint willen trakteren.

        1. Dus al die mensen zijn ofwel dom, ofwel lui, ofwel opportunistisch? Ik weiger dat te geloven, echt waar.

          Die mensen mogen hun situatie hebben, ik ben er helemaal niet jaloers op. En laat Ford maar betalen, en zwaar betalen. Eerst mensen doen inleveren, dan beloftes doen en het dan afbollen. En dat moet zomaar kunnen? En wie er het slachtoffer van is, die heeft het zelf gezocht? En is dom?

  4. Ik neem geen woorden in de mond. Ik zeg enkel dit: als je als tweeverdiener gezin bij Ford Genk werkt en blijft werken, ONDANKS DE SIGNALEN DAT HET NIET GOED GAAT en dit al gedurende jaren dan moet je nu niet komen klagen.

    Op een gegeven moment moet je de signalen interpreteren en jezelf de vraag stellen: “We zitten met een lening van Xk € boven ons hoofd, zou het niet slimmer zijn als iemand van de twee ander werkt zoekt?”

    1. Oh, maar daar volg ik je volledig. En misschien hebben die mensen dat ook gedaan, en tot het besluit gekomen dat het zo geen vaart zou gaan lopen. Mensen zien vaak ook alleen maar de signalen die ze willen zien, en die hun goed uitkomen: ieder beetje goed nieuws wordt uitvergroot, en slechte signalen worden genegeerd.

      Is dat slim? Neen. Is dat menselijk? Absoluut. En als buitenstaander kan je daar nuchterder over oordelen, omdat je niet direct betrokken bent. Dus je ziet de situatie “helderder”.

      Maar ik vind het iets te makkelijk om met z’n allen te zeggen: “jullie hadden het kunnen zien aankomen, dus trek nu ook maar je plan”. Daar hebben die mensen niets aan. Ze mogen daarop gewezen worden, maar om ze dan te straffen door ze niet op brugpensioen te sturen, of door Ford te laten vertrekken zonder een euro te betalen, dat vind ik iets te makkelijk.

      Laat ons gewoon hopen dat de mensen die nog kunnen werken ook nog werk vinden, en dat de rest niet moet creperen omdat “ze het toch hadden kunnen zien aankomen”. Daar heeft niemand wat aan.

  5. Uitbetaling door Ford: zeer zeker.

    Uitzondering op brugpensioen: neen.

    Iedereen gelijk. Ofwel elke ontslagen 50-jarige op brugpensioen, ofwel geen. Volgens berekeningen: geen.

    Niet akkoord dat een buitenstander dat helderder ziet. Jij bent onlangs toch ook veranderd van werk. Dat had toch ook zijn reden?

Reacties zijn gesloten.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten