Skip to main content

Een incassobureau op m’n dak, en ik betaal NIET

De leuke mensen van Intrum, een incassobureau, zitten achter mij aan. Ze willen 50 euro van mij, en ik wil ze niet betalen. Dit spelletje is al bezig sinds januari, en deze week kreeg ik nog maar eens een brief. Ik weiger, en ik zal hieronder duidelijk uitleggen waarom. Maar wat me nog het meeste stoort is de manier waarop Intrum met mij omgaat. Wat ze doen lijkt mij niet helemaal wettelijk te zijn, en op mijn verklaringen reageren ze niet. Nu dreigen ze met kosten tot 500 euro, maar ik ga niet overstag. Pedro laat zich niet afdreigen, rock ‘n roll, baby!

Historiek

  • 13/01/2012: Ik ontvang via omwegen van een leverancier een betalingsherinnering. Eerlijk is eerlijk: ik had die factuur niet betaald. Jaja, zelfs Pedro die zijn financiën zo mooi onder controle heeft durft al eens een factuur niet te betalen. Maar dit was door “omstandigheden”. Ik neem contact op met mijn leverancier, die toont begrip voor mijn situatie, schrapt de herinneringskosten van 12 euro en ik betaal onmiddellijk de factuur. Ik heb dat allemaal op mail, dus dat zat wel goed, dacht ik zo.
  • 20/01/2012: ik ontvang een brief van Intrum. Daarin wordt mij meegedeeld dat ik mijn factuur nog niet betaald heb, en dat zij er zo maar even 50 euro kosten bovenop gooien. Nergens is er iets vermeld van de rechtsgrond van die 50 euro, enkel de mededeling: “kosten: 50 euro”. Nu, via de website van Intrum kan je online reageren. Je hebt daar als schuldenaar een “digitaal dossier” en daarin kan je stukken uploaden en berichten achterlaten. Leek me een prachtig systeem en dat zou me helpen om duidelijk te maken dat de schuld al betaald was. Ik laat dus een bericht achter in mijn dossier met de hele uitleg, en dat zou wel goed komen. Niet dus.
  • 30/01/2012: ik ontvang nogmaals een brief van Intrum. Met wederom de vraag om die 50 euro. Ik bel naar Intrum, dezelfde dag. Ik krijg een emailadres te pakken waar ik nogmaals mijn uitleg doe, en waar ik de mail van mijn leverancier bij steek. De vriendelijke dame aan de lijn zegt me dat ik me geen zorgen moet maken en dat dat wel goed komt.
  • 18/07/2012: Na bijna ZES maanden niets gehoord te hebben, wederom een brief van Intrum. En wederom de vraag om die 50 euro. En nu is Pedro kwaad. Ik log in op hun site, stuur hen nogmaals een bericht waarin ik verwijs naar alle voorgaande contacten.

En nu?

Ik heb zo het gevoel dat het hierbij niet zal blijven. In hun laatste brief verwijzen ze naar de wet van 20/12/2002 betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument. Ik heb die wet eens bekeken, en ik heb toch wel enkele bedenkingen bij hun manier van aanpak:

  • Nergens verklaart Intrum de 50 euro kosten
  • Intrum reageert niet op mijn mails en berichten in hun systeem (nog iets over dat systeem: je kan maximaal 256 karakters versturen en je eigen berichten kan je niet meer nalezen, maar ik heb screenshots)
  • Intrum kan niet aantonen dat die 50 euro gevraagd wordt door mijn leverancier. Bij mijn online overzicht van facturen bij mijn leverancier heb ik geen openstaand saldo. Die 50 euro heeft mijn leverancier ook nooit aan mij gevraagd. Die leverancier blijft trouwens zijn diensten vlotjes voortzetten, voor hem is er dus geen probleem

Ik heb dus het gevoel dat Intrum hier gewoon met dreigementen 50 euro probeert af te troggelen. 50 euro die ze mij sowieso niet mogen aanrekenen, of toch niet op de manier die gebeurd is. Bovendien reageren ze niet op mijn berichten en blijven ze maar dreigen, met een “rustperiode” van zes maanden.

Ik vind dit geen manier van doen. Zolang ik geen reactie krijg van Intrum op mijn berichten betaal ik niets. En daarna waarschijnlijk ook niet, omdat er volgens mij geen wettelijke basis is voor het aanrekenen van die 50 euro. En als ze mij blijven lastig vallen neem ik contact met mijn leverancier en zeg ik al mijn contracten daar op, omdat hun incassobureau mij blijft lastigvallen voor reeds betaalde facturen. En ik stuur mijn verhaal ook naar de toezichthoudende overheid, met een opsomming van nog wat zaken die volgens mij niet conform die wet uit 2002 zijn. Maar goed dat mijn administratie op punt staat en dat ik alle contacten en berichten heb bewaard.

Het is dus een princiepskwestie geworden. En dan dram ik door. Misschien is het beter om die 50 euro te betalen en van dat gedoe af te zijn, maar ik weiger. Het is een persoonlijke strijd geworden nu, en ik heb er zin in.

En delen maar!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

36 gedachten over “Een incassobureau op m’n dak, en ik betaal NIET

  1. Balen zeg… Ik heb zelf nog nooit ervaring met een incassoburo gehad, maar op mijn werk hebben ze het recentelijk uitgelegd hoe de interactie is tussen alle systemen en dat dat toch wel eens fout kan gaan….. Succes!

    1. bwoah ja, balen zou ik het niet noemen. Eigenlijk vind ik dit ergens wel “leuk”. Zolang het maar opgelost geraakt… We zien wel, ik ben eens benieuwd

  2. Misschien moet je toch nog ‘ns contact opnemen met het bedrijf wat in eerste instantie die rekening stuurde.

    Als zij opdracht hebben gegeven, dan kunnen ze die ook intrekken (fout kan dus ook bij hen liggen). En zijn hébben gesteld dat je geen extra kosten hoeft te betalen en daar héb je bewijs van.

    Daarbij is het voor hen misschien goed om te weten hoe er met de incasso wordt omgegaan door het bedrijf wat ze inhuren.

    1. Ik wacht nog even af, maar als de lieverds van intrum blijven aandringen dan ga ik inderdaad naar de leverancier. Want ik kan me niet voorstellen dat die leverancier hiermee kan lachen. Ik zou het er moeilijk mee hebben als leverancier, want dit straalt ook op de leverancier af. En ik wil daar nog wel wat diensten bij bestellen, maar dan moet dit eerst opgelost geraken

  3. Hoi Pedro,

    Als je een rechtsbijstand verzekering hebt, zet hen erop! Jij hebt bewijs.

  4. Ik heb een zelfde gevalletje met intrum, dit gaat over boeken gekocht en afgerekend, niet helemaal op tijd, maar in ieder geval voordat intrum reageerde.
    een aantal keren gemaild naar leverancier, maar zij stellen dat ze het uit handen gegeven hebben aan intrum. dat ik ze vertel dat ik al lang en breed betaald heb leggen ze gewoon naast zich neer.
    ik betaal dus ook niet. intrum stuurt af en toe een dreigbericht, maar daar reageer ik niet meer op. ik heb alle bewijzen verzameld en ze kunnen doen wat ze willen, ik ga echt niet iets betalen wat al betaald is en de kosten van het incassobureau dat betaalt de leverancier maar, die hebben intrum ingeschakeld om iets wat al betaald was te incasseren.

  5. Beste Pedro,

    Heb ook een keer een geschil gehad, over iets waarvoor ik mijns inziens recht van in de schoenen stond… na een aantal x van het kastje naar de muur te gaan en telefonisch gerustgesteld te worden; “de boekhouding” zou het wel oplossen, bleven de aanmaningen toch komen, (met telkens hogere bedragen).

    Vervolgens heb ik een vriendelijke mail gestuurd, gericht aan de bevoegde overheidsinstantie met het bedrijf in kopie.
    Enkele weken later kreeg ik een mailtje met de melding dat de bewijsstukken alsnog gevonden waren, en mijn schuld hierbij verviel. :-)

    Tip: Het kan nooit kwaad om alvast inlichtingen in te winnen bij de bevoegde overheidsinstantie, omtrent wat je in deze situatie moet doen, vergeet niet Intrum in kopie te zetten zodat ze alvast weten dat je het hier niet bij laat.

    1. ik kan gewoon Intrum niet in copy zetten wat deze komt terug met mail delivery failed.

  6. @ Liesbeth: net nagekeken, wordt helaas niet gedekt door mijn familiale verzekering, maar ik heb het nog eens nagevraagd bij mijn makelaar

    @ Woody: ik ben dus blijkbaar niet de enige. Het zou me niet verwonderen als dat daar gewoon een bedrijfspolicy is: af en toe onterechte aanmaningen sturen, er zal er wel eens eentje betalen

    @ Bart: dat is ook wat ik zal doen. Bij de volgende brief is het oorlog!

    @ Margay: uiteraard niet. Ze zullen het moeten komen halen, en dan nog

  7. Ik heb de laatste tijd weer bericht van Intrum Justitia. Een ongegronde vordering. Wat heb ik me druk gemaakt om hun vordering. Toen zei mijn broer, geef de post maar aan mij, ze hebben geen poot om op te staan.
    Ik kreeg een incasso voor iets wat ik niet had besteld, niet ontvangen whatever.

    Nu, na jaren denik, bekijk het maar. Nog steeds post, de laatste weken vaak, zelfs mijn naam onjuist gespeld. Ik open het niet meer.

  8. Is het niet zo dat ze eerst een soort dossier moeten opbouwen? Ik bedoel eerste herinnering sturen, tweede herinnering sturen dan een aanmaning dat als je niet binnen 5 dagen betaald de vordering naar een incassobureau gaat met eventuele kosten. Bovendien als je betaling eerder of tegelijk heeft plaatsgevonden dan de incassobrief is verzonden dan zou je zeggen dat het klaar is toch. Volgens mij hebben ze geen poot om op te staan. Ben benieuwd hoe dit afloopt. In iedergeval ik zou ook niet betalen.
    Groet,
    Ingrid

  9. Veel mensen, en ik ook, worden zo stapel gek en bang, dat je toch door de knieen gaat. Dus ik was blij dat mijn financieel kundige broer zich over de post boog. Zelfs vroeg ik advies aan een collega jurist.
    Nu, zoveel jaar later, maak ik me niet meer druk over dreigementen….. Irritant is het wel. Succes!

  10. Pedro,

    als je klant van Test-aankoop bent, kan je hen hierover laten communiceren en druk zetten om de zaak uit te leggen en te settlen, werkt bij de meeste zaken.

    blijven aanhouden. heb ik ook gedaan bij Telenet voor 1 cent die ze in het verleden
    systematisch te veel aanrekenden ;-)

  11. @ opnieuwbeginnen: en nog een verhaal over intrum. Misschien moeten we maar eens klachten bundelen en aan de juiste autoriteiten overmaken? Ik wil er gerust een persoonlijke strijd van maken. En je hebt helemaal gelijk over dat bang maken. Schandalig eigenlijk: geld verdienen op die manier

    @ ingrid: inderdaad. Maar dan nog: als mijn leverancier zegt dat alles in orde is, dan vraag ik me af waarom intrum brieven blijft sturen. Laat ons hopen dat het de laatste keer was

    @ darwin: helaas geen klant van test-aankoop, maar misschien dat ik hen wel eens contacteer als hier verhalen blijven komen en als ze brieven blijven sturen. Bedankt voor de tip!

  12. Heb hetzelfde meegemaakt met Intrum. Ook een openstaande rekening van mijn zoon, die ik al jaren betaald had, maar ze bleven maar brieven sturen dat ik een bepaalde som moest betalen. Ik kan me voorstellen dat mensen na een tijdje toch gaan betalen, om maar van het gezaag af te zijn of om de druk die zulke brieven veroorzaken weg te nemen.
    Na een tijdje heb ik die brieven gewoon verscheurd en in de vuilbak gegooid en na een tijdje stopte het vanzelf.

    1. Echt wel smerig. Ik hoor enkel dergelijke verhalen van Intrum. Misschien toch maar eens tijd om de FOD Economie eens op de hoogte te brengen.

  13. O, ik heb nu een nieuwe onterechte vordering van Intrum Justitia op de naam Opriew begon, zoiets dus.
    Post.nl stuurde mij ongevraagde boekjes over postzegels! Ik wist niks. Ik stuurde ze terug. Ik belde met Post.nl.
    Men vertelde mij toen in maart 2012, dat ze mij telefonisch dit verkocht zouden hebben.
    Ik sta in het “bel me niet register”. Jaren consuminderen maakte van mij een bewuste consument. De kans dat ik iets telefonisch zou bestellen is minder dan 1%. Nihil dus.

    Enfin, ik stuurde het boekje terug, maar bellend destijds met Post.nl moest ik het naar een antwoordnummer sturen en ik moest het verzendbewijs bewaren. Helaas dit bewijs raakte ik kwijt. (Toch niet een goede administratie heb ik dan.)

    Nu heb ik een pakket gehad, moet ik terug sturen, ligt al weken te wachten op tafel. Probeerde het gisteren terug te sturen via postkantoor, maar ik moest dan 6,75 betalen of ik moest het naar het antwoordnummer terugsturen.

    Thuis moet ik dat antwoordnummer opzoeken, een nieuwe envelopper er om heen doen en terug sturen.
    Wat moet ik met die troep.
    Waarom kunnen ze niet gewoon alles stop zetten?!

    Nou ja, het pakketje ligt weer thuis te wachten tot ik een enveloppe heb gevonden, het antwoordnummer er op vermeld en weer terug gestuurd.

    Het ‘bel me niet register’ heb ik geïnformeerd over deze zaak.

    De voicelog is volgens Postnl.nl niet meer te vinden, want ik zou toch moeten weten wie van het callcenter op welke dag ik aan de telefoon heb gehad.
    Of ik dan wel het verzendbewijs kan toesturen.

    Intrum Justitia, de boeven, of ik het verzendbewijs kan toesturen. Voicelog?? Moeten wij dat zo lang bewaren?

    Enfin, de bewijslast schijnt bij mij te liggen.

    Ik begrijp nu ook waarom ik weer een acceptgiro op de juiste naam van die oude zaak kreeg.
    De reden dat ik er achter aan ging, is dit:

    Als er twee schuldeisers zijn, kunnen ze misschien wel een faillissement aanvragen?! Hahaha.
    Maar het moet niet gekker worden.

    1. Hier in België is het zo dat je alles wat ze je toesturen, en waar je niet om gevraagd hebt, gewoon mag houden. De leverancier moet kunnen aantonen dat je dat besteld hebt.

      Geen idee of dat in NL ook zo is.

  14. Eerst een e-mail naar belmenietreguster.nl. Advies: meld de klacht bij Consuwijzer.nl, de OPTA zoekt het uit, de leverancier wordt door hen benaderd.
    Wat kanPostnl.nl toch liegen. Dat is dan onze voormalige Nederlandse postbedrijf.

  15. Ik heb na advies van Consuwijzer twee aangetekende brieven verzonden:
    1 naar Postnl.nl
    1 naar Intrum Justitia.

    Ik heb moeten wijzen op de wet Persoonsgegevens en ik heb een voicelog geëist.
    De tenaamstelling van de factuur wijkt op een tussenvoegsel en een extra letter af van mijn eigen naam.

    Het aangetekend verzenden kostte me 15 euro.

  16. Wij hebben het momenteel ook aan de stok met Intrum Justitia. Translink (maatschappij achter de ov-chipkaart in NL) had mij een rekening gestuurd voor 20 euro omdat het automatisch opladen van de chipkaart was mislukt (bankrekening veranderd en ik was vergeten dat aan te geven in het systeem). Ik heb de rekening direct de dag erop betaald. Kreeg ik opeens een nota van Intrum, voor 60,40 euro dat ik dat bedrag nog niet betaald had (daar werd het bedrag dus opeens verdrievoudigd). In het elektronisch dossier een kopie gemaakt van internetbankieren en uitgelegd dat het wel betaald is. Vervolgens was in het dossier te lezen dat de 20 euro die betaald was (waar het betaalafschrift bewijs was) als betaling was geaccepteerd, maar ik moest nog wel even 40,40 euro incassokosten betalen. Mijn man heeft daar nog even twee keer over gebeld, ook nog een keer over gemaild. En inmiddels hebben we een brief gekregen dat er binnenkort een deurwaarder komt. We hebben nu een aangetekende brief gestuurd dat wij niet gaan betalen, dat wij een rechtszaak graag tegemoet zien en dat we eventuele proces- en rechtsgangkosten en dergelijke graag op Intrum zullen verhalen.

    Grrrrr ……

    1. En dus nog maar eens een voorbeeld van hoe dat bedrijf “zaken” doet. Ik vraag me af hoe de mensen zich voelen die daar werken. Moet toch geen fijn gevoel geven.

  17. ik heb het nu ook voor,
    ik ben al een jaar verhuisd en kreeg gisteren een brief van intrum dat ik Nuon zou moeten betalen voor 203 euro en extra kosten van intrum zelf bedragen 125euro en 0,17 intresten dus 328,39 euro

    en ik heb hier voor nog nooit een rekening gezien, heb dus nuon gebeld en ze zeiden dat ze naar het oude adres brieven zouden gestuurd hebben maar ik woon er al een jaar niet en sta ingeschreven in mijn woning dus ik snap niet waarom ze het gewoon niet rechtstreeks naar me toe sturen, en bij de opzeg heb ik het nieuw adres ook meegedeeld,

    na een telefoontje met intrum kwam het erop neer dat ze een adres zoeking doen waardoor ze op het huidige adres een brief kunnen sturen en dat ik moet betalen ook al kreeg ik nooit een rekening dus ook geen reden om herrineringskosten te betalen maar ze was inderdaad heel bot en kort,

    ik wil ze ook niet betalen maar jah ben ook alleenstaande moeder van 2 en kan die extra gezeik best wel missen dus weet het ook niet….

  18. Heb ook zoiets voor,krijg juist brief in bus van intrum,met de mededeling een bedrag van 777,39 euro te betalen dat door hun afdeling schuldbewaking komt,gaat over iets dat ik zou besteld hebben in 2003,val gewoon uit de lucht want heb toen nooit iets besteld zou bij pabo BVBA moeten besteld zijn,hoor het even in Keulen donderen,heb daar nooit iets besteld laat staan iets van hebben gekregen,nu zou ik binnen de 15 dagen dat bedrag moeten betalen,dat ziet fe van hier,heb er naar gebeld en die zei je zal dat toch moeten betalen ik zei nee betaal ik niet en al zeker niet wat ik nooit heb besteld en dan na 10jaar pas een rekening van krijgen van die intrum,allee zeg zomaar even 777euro dit kan toch niet hij zei kan u wel stukken opsturen dat u dat besteld zou hebben dat hij maar doet ge maar dit betaal ik niet ,nooit iets bestemd en nooit iets van aangekregen,”maar is wel schrikken ze dat ge zo ne brief krijgt”

  19. Intrum

    Lachen, een rekening van one.com voor een domein met hosting van 27€!
    Helaas heb ik dat domein niet meer nodig (goed ik was vergeten opzeggen) en ik stel voor een extra domein te kopen gekoppeld aan dezelfde webruimte, maw 27 + 10€.
    Ik krijg constant mails met weblinks waar niemand aan uit kan, maar het komt erop neer dat dit niet kan volgens hun systeem.
    Ondertussen zit het bij de bewuste Intrum en is het reeds 93€ :-)
    Die bellen dagelijks en als ik heb de letter van de wet overbreng ben ik arrogant!
    Ondertussen chat gedaan met one.com, nogmaals, met het voorstel, wordt geweigerd.
    Dus zei ik, ok ik zal jullie factuur van 27€ betalen (met in de gedachte dat ze wel klanten zullen verliezen) maar helaas kan ik niet meer op mn panel.
    Zegt die kerel van one.com op chat, ja klopt, je account is hier afgesloten, je kan het niet meer betalen aan ons want “je hebt hier geen openstaande schuld niet meer”.
    Ja, als ik geen schuld heb . . . .
    Ja maar dat is naar Intrum gestuurd.
    Dus terug gebeld naar dat malafide bedrijf en gemeld wat die one kerel zei, en toen was het ja maar wij nemen dat over en dit en dat.
    Heb gewoon simpel gezegd, goed stuur me de factuur maar, en graag de overeenkomst tussen Intrum en mij, bestelbon of wat dan ook , wat bewijst dat ik met jullie zaken wil doen en ik zal dan met alles, inclusief de verklaring dat ik geen schuld heb bij one.com naar mijn advocaat stappen!
    Dus one.com klantenservice beneden 0, Intrum veel geblaf maar that’s it!
    Helaas zijn er nog steeds mensen die schrik hebben en die woekerinteresten betalen . . . .
    Bekijk dit eens: http://www.elfri.be/incassokantoren
    En ook dit eens: http://www.een.be/programmas/koppen/incasso-business (eigenlijk erg hoe ze een zieke vrouw zo angst aanjagen, die vrouw kan dat gewoon niet aan, echt schandalig!)

    Ben eens curieus, wordt vervolgd . . . .

  20. Een kennis heeft, op mijn naam, diverse ingebrekestellingen van Intrum, met als opdrachtgever eBay International AG BV/SOC, op zijn adres ontvangen.
    Na telefonisch contact met Intrum NV op 1/09/2013 om 17.50u heb ik, met mijn vraag naar verzending van brieven naar adres van een kennis, geen duidelijk antwoord gekregen. Zij melden: via een opzoekingssysteem (WDM?, ken de naam niet meer) zijn wij op de hoogte gebracht van adres van kennis.

    Op mijn opmerking dat zij niet bevoegd zijn om dergelijke informatie op te zoeken en ze mijn privacy schenden, word ik onbeleefd terechtgewezen met melding dat openstaande factuur dient betaald te worden in opdracht van eBay. Ik heb eBay tel gecontacteerd ivm hun ingebrekestelling. Op vraag van eBay heb ik een mail gestuurd. Belangrijkste opmerking dat eBay geeft, is dat zij nooit de opdracht hebben gegeven tot inning van openstaande bedrag.
    Contactpersoon van Intrum heette Annick, gaf me nooit het gevoel om antwoorden te geven op mijn vragen en was nooit bereidt om op mijn vraag een verantwoordelijke van Intrum aan de lijn te geven.
    Deze uitleg en onheuse behandeling heeft me doen ingrijpen.

    Ik heb een mail gestuurd naar de Privacy Commissie, alsook naar Test aankoop, om info op te vragen om deze praktijken aan te klagen. Ik heb advies gekregen om een aangetekend schrijven tav Intrum te sturen. Intrum heeft volgens de Commissie 45 dagen tijd om een antwoord te formuleren op mijn schrijven en duidelijk uitleg te geven over hun praktijken.

    Ik heb een aangetekend schrijven verstuurd dd. 2/09/2013 met de vraag om mij schriftelijk te melden waarom ze brieven naar een kennis hebben verstuurd en via welke juridische (?) weg ze deze gegevens hebben verkregen. Ik heb een kopie van deze brief eveneens verstuurd via mail (nooit een antwoord gekregen op aangetekende brief of via mail).

    Na het verlopen van de termijn van 45 dagen heb ik op 18/10/2013 telefonisch contact opgenomen met Intrum.
    Dezelfde contactpersoon meldt mij dat het dossier is afgesloten maar geeft me nog steeds geen uitleg of biedt me geen antwoord op mijn vraag: waarom gebruiken jullie een ander adres dan mijn officieel adres.
    Na aandringen geeft ze aan dat opzoeking is gebeurd via Gemeente maar op mijn vraag om een leidinggevende aan de telefoon te krijgen, word ik de mond gesnoerd.
    Ze weigert op mijn vraag een bevestiging van de beslissing te sturen via mail, wil geen uitleg geven over de reden van afschaffing van dossier, nog minder uitleg over mijn originele vraag van hun opzoekingspraktijken. Doorverbinden met hun juridisch adviseur wordt me geweigerd.

    Ik blijf met vragen zitten. De onheuse behandeling en gebrekkige informatie die Intrum mij blijft geven, kan ik niet negeren.

  21. Hier t,zelfde ….mag ik vragen hoe het afgelopen is , hier 71€ zomaar omdat ik jaja te laat heb betaald , betaald op 26/11 staat op mijn bankafschrift en nu beweren ze dat de betaling maar binnen was op 2/12 ??? Hallo , bij mijn weten telt mijn bankafschrift echt wel als bewijs hoor !!! Dus principe ik betaal deze ook niet , da ze maar naar de rechtbank stappen ik zal er zijn!!

  22. Ik denk half 2011 parkeerde ik in Antwerpen met sms via 4411. Kende ik dat systeem niet maar het was gemakkelijk. Ik dacht, betalen zal wel van mijn beltegoed afgaan en voor mij was het ok. Nu december 2013 krijg ik Intrum ook op mijn dak, ik bel naar naar 4411 en die zeggen er staat 6,69 euro onbetaald, ik zeg stuur mij een factuur en ik zal dat betalen, ze doen dat via mail en ik betaal die 6,69 euro. Maar Intrum is daar niet mee akkoord, ze willen 30 euro voor contract voorwaarden. Ik zeg dit niet te betalen en ze dreigen met het gerecht. Op 12 februari 2014 krijg ik een mail van 4411 dat als Intrum deze kosten wil kwijtschelden het goed is voor 4411. Dan krijg ik een mail van Intrum ook op 12 februari 2014 met nogmaals de gebruikersvoorwaarden en dat ze 4411 zullen adviseren een gerechtelijke procedure te starten. Volgens testaankoop is de hoofdsom betaald en door het feit dat 4411 de schuld kwijtscheld als Intrum akkoord is, is dit een zaak die totaal geen nut heeft om dat voor het gerecht te brengen. In de voorwaarde staat dat er een boete zal aangerekend worden van 30 euro bij niet betaling of te laat, dit bedrag is voor Intrum ingecalculeerd en Intrum als incasso bureau kan je nooit dagvaarden, in dit geval kan alleen 4411 dat, daarom spreken ze ook om advies te geven aan 4411 mij te dagvaarden.
    Nog volgens testaankoop ben je niet verplicht te reageren op aanmaningen via sms, een factuur per gewone post kan verloren gaan en er moet altijd een herinnering gestuurd worden. Ik begrijp Pedro, ook ik word daar razend van, ik haat geldjagers.

    1. Dus als ik goed begrijp kan ik alsnog een hoofdsom van een te late factuur (vergeten door m’n zware depressie toen) betalen en de onkosten van de Incasso negeren? Want bij elke brief verhoogt dat almaar en dat kan toch niet??

  23. Ik heb ook al een tijdje het zelfde probleem met Intrum. Ik ben in het bezit van een domein bij One.com. Die stuurde vroeger jaarlijks een brief met een rekeninguittreksel om de kosten van het komende jaar te betalen. Nu sturen ze enkel nog een mail om je op de hoogte te brengen van dit feit. One.com heeft het recht om dat abonnement “stilzwijgend” te verlengen. Nu was ik van internetprovider veranderd en werden die mails nog naar de vorige provider gestuurd. Ik wist dus niet dat ik nog schulden had bij One.com. Ik gebruikte het domein ook niet echt meer.

    Een aantal maanden geleden kreeg ik plots een brief in de brievenbus dat ik 95,22€ moet betalen aan Intrum. Het domein kost maar zo’n 34€ per jaar. One.com had daar al zo’n 10€ intrest op gerekend. Intrum vroeg 50€ extra kosten.

    Het domein is inmiddels betaald al lang betaald. Alle bewijs materiaal is via het online systeem gestuurd. De kosten heb ik bewust niet betaald. Ik ga geen geld gratis uit ramen en deuren gooien als ik er maar amper heb. Met hun gebeld en alles was in orde tot ik onlangs weer een mail aankreeg dat ik hun die 50€ kosten nog moet betalen.

    Ik was van plan te betalen om van de zever van af te zijn. Maar nu ik dit hier allemaal lees staat mijn besluit vast. Ik betaal niet. Ik geef liever geld aan een goed doel dan aan zo’n corrupte firma.

    Al de bovenstaande feiten hebben hun blijkbaar nog niet tot inkeer gebracht. Ik zie er precies ook een soort van systeem in. Echt walgelijk om zo geld te verdienen op ander mans kap.

    Ik hoop dat er met deze getuigenissen écht iets gedaan wordt. Dat kan zo niet langer duren. Zelf ben ik niet goed in recht maar het is me wel duidelijk dat dit onrecht is.

    1. Kijk, ik begrijp alle negatieve reacties zeer goed, maar ik wil hier ook even eerlijk op inspelen. Ik heb de indruk dat de leverancier zich daarna met hun kosten ook heel erg gaat weg steken achter het invorderings kantoor. Ik had inderdaad een grote schuld bij Telenet en weet dat ik door omstandigheden zwaar aan de grond zat financieel. Ik had een paar keer een afbetalingsplan afgesproken met Telenet, maar ze vonden het telkens weer te laag en bij elke volgende brief kwamen er kosten bij. Uiteindelijk werd ik na mij laatste telefoontje naar hen doorverwezen naar Intrum. Ik was al heel blij dat het niet direkt naar een deurwaarder was, want dan waren de kosten zelfs niet meer te overzien denk ik of gewoon mijn weinige meubeltjes kwijt. Ik heb met Intrum een afbetalingsplan kunnen overeen komen waar ik me kon aan houden. Ik wist dat er kosten waren maar deze waren mij duidelijk gezegd. Toen ik opperde om toch een deel te laten vallen, werd ik doorverwezen naar Telenet want het zouden kosten geweest zijn van hun algemene voorwaarden. Telenet stuurde me terug naar Intrum want ze zeiden dat dit niet waar was. Ik heb contact genomen met de bevoegde ombudsdienst en deze hebben heel duidelijk vermeld dat het algemene voorwaarden waren van Telenet en dat ze deze gebruikten om Intrum mee te betalen. Uiteindelijk is het dus wel Telenet die beslist om ze te laten vallen of niet. Dus in die zin kan ik wel zeggen dat Intrum mij ergens bespaard heeft van een deurwaarder en dat mijn dossier correct werd afgesloten.

  24. Kreeg vandaag 20/10/2014 een dergelijke aanmaning (via de Nederlandse post) voor een zgz onbetaalde factuur dd 08/10/2014 (!) van 26.00 EUR aan “billing adress ROGER DE VLEESHOUWER, ZONDER-NAAMSTRAAT 0047 9000 GENT” plus een gelijkaardige dd 13/08/2014 van 11,63 EUR. Blijkbaar in opdracht van BELGACOM MOBILE S.A. (PROXIMUS) Daarbij een interest 0,09EUR en een “SCHADEVERGOEDING” van 60.00 EUR. Ik zoek verder naar de echtheid van de facturen, of ze werkelijk niet betaald zijn en klaag de imaginaire schadevergoeding aan. Bovendien raar dat ik al zeventien maanden op mijn nieuw adres woon, en de facturen aan het oude adres gericht waren, met actuele data! Uiteraard contacteer ik Proximus..

  25. beste , ik heb hier eveneens een probleem met deze incasso. ik krijg een herinnering van Intrum Incasso Nederland dat ik dus blijkbaar een factuur niet heb betaald waarin ze verwijzen naar bijlage deze bijlage is een ZIP bestand dat ik niet kan openen, het telefoonnr op deze Mail blijkt niet in werking te zijn en als ik reageer krijg ik een Mail terug met mail delivery Failed. dus ik doe verder niks nu ongeveer een maand later terug diezelfde mail met i.d €50 extra kosten, maar ik weiger ook te betalen want ik wil eerst weten over welke factuur dit gaat, ik kan inderdaad ook eens een factuur over het hoofd zien, maar deze mannier van werken gaat alle proporties te boven er staat zelfs niet eens bij wie de schuldeiser is .

  26. Ik heb Intrum ook al 5 jaar op mijn dak. Ik had in 2010/2011 een Online abonnement voor het gebruiken van het internet. Toen kostte het €10,00 per maand. Het bedrag werd geïncasseerd, maar deze dieven hadden misschien later spijt dat ze alleen dat bedrag aan klanten vragen en hadden hun Online-methode bedacht. Later incasseren zodat ze de klant €2,50 extra kunnen vragen. Ik liet 3 maanden lang geld op rekening voor hun maar ze incasseren niet, maar sturen aanmaningen over te laat betalen. Dus had ik mijn bank gebeld om te kijken hoe het zit. De bankmedewerker had gezegd dat hij het ook niet snap want het geld stond al 3 maanden en ze hebben geen opdracht van Online gehad om te incasseren. Een vies spelletje natuurlijk. Na dit te hebben gehoord had ik contact met hun genomen om te vragen waarom ze extra geld vragen terwijl ze zelf hadden moeten incasseren, toen kreeg ik te horen dat ik geen genoeg saldo had. Toen was ik pissed off en had meteen gezegd dat het geld al maanden daar lag en dat ze vieze spel spelen om meer te incasseren. Ik had mijn abonnement laten stoppen via UPC en kreeg van Online mijn beeindigingsbewijs. Men zal denken het is klaar zo, maar nee. Online bleef brieven en aanmaningen sturen dat ik Jan niet had betaald. Als ik bewijs stuurde verzinnen ze een andere maand totdat ze bij maanden waren gekomen na het beeindigingsbewijs. Daarna werd Intrum ingeschakeld tot de dag van vandaag. Ik heb 3 keet bewijs gemaild en grfaxed maar ze blijven achter mij soms met korting tijdens Sinterklaas en kerst. Ik reageerde niet meer. Ik werd ook als ik op mijn werk ben lastig gevallen per telefoon. Ik neem al jaren geen privé tlf omdat ik denk dat het intrum is die belt. Dit jaar werd ik weer gebeld door ene mevrouw die ik had gezegd om me naar de rechter te slepen. Daarna volgde een brief met een vetdraaide verhaal dat ik dieevrouw had gezegd dqt ik intrum al had betaald. Dat had ik ook aan een pipo van hun jaren terug gezegd en waarvan hij hard in de lach schoot. Het bedrag bleef € 84, nog wat al die jaren. Welke incasso geeft korting tijdens feestdagen? ALLEEN INTRUM JUSJITIA. GROTE DIEVEN VAN NL INCASSO’S.

Reacties zijn gesloten.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten