Skip to main content

Er zijn wel 1.000 manieren om te budgetteren

Het einde van het jaar nadert, en dat is hét moment voor velen om eindelijk eens een budget op te stellen. Maar hoe begin je daaraan? En wat zijn de mogelijkheden? Wel, heel simpel: je begint er vandaag aan en er zijn wel zeker 1.000 manieren om een budget op te stellen. Om je alvast wat inspiratie te geven, hier een viertal methodes die ik gevonden heb op het wereldwijde web.

Oh ja: eerst nog dit. Je zal je uitgaven toch moeten bijhouden (of je voorbije uitgaven proper oplijsten) als je een deftig budget wil opstellen. Niets aan te doen. Je kan niet enerzijds een budget op maat en anderzijds geen data om daar in te stoppen hebben.

Je kan één van de onderstaande methodes blind kopiëren, je kan die mengen met elkaar, je kan iets helemaal nieuws uitvinden. Maar je moet vooral een manier vinden die jou als gegoten zit. Ikzelf heb door de jaren heen mijn methodiek ontwikkeld. Is dat een goede methodiek? Ja, voor ons toch. Voor velen zal het onoverzichtelijk zijn, of teveel gedoe. Maar niets houdt je tegen om zelf iets te ontwerpen, en deze 4 methodes kunnen je op weg helpen.

1. De ‘pensioenspaarmethode’

Je zet jezelf een doel. Bijvoorbeeld: ik wil 200.000 euro hebben op m’n 00ste. Je telt uit hoeveel je daarvoor moet sparen. In mijn geval: 600 euro per maand. Dat stort je iedere maand naar een spaarrekening. Op mijn 60ste heb ik dan 200.000 euro (die tegen dan ook al mooi rente hebben opgebracht (hopelijk), dus die zijn dan evenveel waard als de 200.000 euro vandaag).

Wat er dan nog overblijft, daarvan moet je leven en hopelijk kan je nog wat sparen voor als die wasmachine stuk gaat.

Eigenlijk schiet je met deze methode niet zo heel veel op. Leg je je spaardoel te hoog, dan kan je niet meer leven. Leg je het te laag, dan ga je geld versmossen dat je eigenlijk helemaal niet hoefde uit te geven, maar gewoon omdat het kan. Enkel voor zuinige mensen die nooit in de verleiding komen om rommel te kopen.

2. De ‘omslagmethode’

Dit was voor mij dé grote inspirator voor mijn systeem, met dank aan mijn grootmoeder. Hoe deed zij het vroeger? Elke maand kwam het inkomen, en ze stak 1/12de van de te verwachten facturen in aparte envelopjes. Kwam de factuur, dan nam ze het envelopje, liep naar de bank en betaalde de rekening. Weg zorgen, weg zware maanden!

Nu, dat is niet meer van deze tijd, want als je bij de bank wil betalen aan het loket dan wil men je gelijk stenigen. Dus ik doe dat nu digitaal. Iedere maand gaat 1/12de van mijn totale vaste kosten naar de vastekostenrekening. Komt de rekening, dan betaal ik die van die rekening. Weg zorgen, weg zware maanden!

Beetje administratie, dat wel, maar een hoop gemoedsrust.

3. De ‘elke-maand-is-hetzelfde-methode’

Teveel gedoe, dat allemaal oplijsten en 1/12de overstorten en dan weer overschrijven? Kan zijn, voor sommigen. Geen probleem, er bestaat een oplossing: betaal al je facturen maandelijks. Vraag aan elke leverancier om je iedere maand een factuur te sturen. En doe dat ook met je inkomsten. Krijg je bijvoorbeeld 2.000 euro aan eindejaarspremie en vakantiegeld? Stort die dan op een aparte rekening, en betaal jezelf daar iedere maand 1/12de van uit.

Op die manier krijg je elke maand hetzelfde inkomen, en elke maand dezelfde uitgaven. Wat je overhoudt spaar je en daarvan betaal je die paar leveranciers die niet iedere maand een factuur kunnen sturen.

4. De ‘plezante-dingen-rekening-methode’

Goed, je stelt je doelen, je houdt alles goed bij, je maakt een budget. ‘Maar verdorie toch: nooit kan ik eens iets leuks doen! Niet omdat er geen geld is, maar omdat ik het allemaal oppot! Ik heb zin om eens lekker te gaan eten, maar ik zie die rekening niet gaarne dalen.’ Potverdorie toch, je bent aan het oversparen. Niet gezond.

Daar is een heel simpele oplossing voor: nog een rekening waar je al je restjes op stort. Je stelt een budget op, en je zorgt dat dat haalbaar is en dat je daar tevreden mee bent. Alles wat beter is dan het budget, dat stort je op de ‘plezantedingenrekning’. Wil je gaan eten, dan doe je dat van die rekening. Je budgetdoelstellingen zijn gehaald. Beschouw de overschot als ‘free-money’, waar je mee doet wat je wil.

Je ziet, je kan duizend manieren vinden om een budget op te stellen. Je kan zelfs systemen invoeren die je beletten om teveel te sparen (zie 4.). Wijzelf gebruiken verschillende methodes door elkaar, met elkaar. Op maat gemaakt, en verdomd dat voelt goed.

En jij? Heb jij nog andere principes/methodes? Of opmerkingen over één van de methodes hierboven? Laat het hieronder weten.

En delen maar!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

20 gedachten over “Er zijn wel 1.000 manieren om te budgetteren

  1. Wij hebben een combinatie van al deze dingen. We hebben overal budgetten voor, bijvoorbeeld voor leuke dingen, voor boodschappen, voor 1/12e van die rekeningen die je begin van het jaar krijgt etc. Als er eens een maand is dat we minder boodschappen doen of minder leuke dingen budget uitgeven (as if ;) ) dan zetten we dat op de spaarrekening als extra. Daarnaast sparen we ook voor defecte apparaten en zet ik een gedeelte van wat overblijft weg op mijn eigen spaarrekening.

  2. Ja, ik doe het nog anders.
    2012 diende om alles te noteren, zo hebben we eindelijk zicht op alle inkomsten en uitgaven. 2013 zal ‘voor echt’ zijn :-)

    Ik heb 2 budgetten naast elkaar: de maandelijkse en de jaarlijkse.

    Bij de maandelijkse inkomsten staan de lonen, de MC’s, de KB en de RVA. Dit is dus elke maand (op een paar euro na) hetzelfde.
    Met deze inkomsten betalen we 2 zaken: de maandelijkse vaste kosten en de maandelijkse variabele kosten.
    De vaste kosten zijn meestal de zaken die maandelijks via domiciliering verlopen: leningen, EGW, GSM, internet, goede doelen, vakbond, enz, daarbij ook benzine en openbaar vervoer. Deze uitgaven liggen vrij vast dus gemakkelijk te budgetteren.
    De variabele kosten zijn de andere uitgaven: voeding, school, uitgaan, honden, verzorging, gezondheid, opvang, kledij, zakgeld, kadoos, sport, cultuur …De echte uitdaging voor ons zal zijn om rond te komen met 2000 euro hiervoor want we zitten er nu wel boven.
    Als mijn berekening klopt zouden we dan van ons inkomen nog maandelijks zo’n 500 euro kunnen wegschrijven naar de spaarrekening.

    De jaarlijkse inkomsten zijn ook duidelijk: belastingen, 13de maand, premies, verlofgeld. Daarmee moeten alle jaarlijkse uitgaven betaald worden: verzekeringen, lidgeld, belastingen, reizen, autokosten, SSV, pensioensparen e.d.
    Het mooie is dat de inkomsten meer zijn dan de uitgaven dus ook daar valt een beetje te sparen hoewel de bedragen op voorhand niet helemaal gekend zijn.

    In de praktijk laten we onze maandelijkse inkomsten gewoon op de zichtrekening staan om de maandelijkse vaste en variabele kosten mee te betalen. Ik zal wel nog alle uitgaven noteren om alles onder controle te houden.

    De jaarlijkse inkomsten zal ik overschrijven naar de spaarrekening en afhalen als er een jaarlijkse betaling nodig is.

    Voor het sparen ligt het doel al vast voor de komende 10 jaar: naast een buffer van 10.000 euro (die we bijna bereikt hebben) ons spaargeld gaan naar de renovatie van ons huis aangezien we opnieuw een lening zullen aangaan in 2013. Gisteren de eerste stap: onze zoldervloer geïsoleerd, joepie!

    1. Het gemakkelijke aan ons systeem is dat we maar 1 zichtrekening en 1 spaarrekening hebben voor een gezin van 4 personen (en een Excelbestandje natuurlijk :-))

      1. Ik volg je verhalen ook via Pedro en ben erg benieuwd hoe het je komend jaar vergaat.

        1. @ Vlijtig met zuinigheid: ik volg je blog ook al een tijdje! Dankje voor je interesse, ik ben een echte beginneling van 42 jaar ;-). Eerder het type dat al blij is een beetje controle te hebben over de inkomsten en uitgaven (omdat die eerste helaas niet echt hoog zijn) dan een consuminderaar. Al deze blogs geven mij inspiratie, dus doe zo verder allemaal!

  3. Allemaal geldige methodes. De ene methode past al wat beter dan de andere bij een bepaalde situatie.

    Wat cruciaal is – welke methode je ook kiest – is het in kaart brengen van je kosten!!

    Je MOET een overzicht hebben van al je rekeningen, wanneer ze ongeveer toekomen en van je uitgaven.

    Vooral belangrijk zijn de grote rekeningen, zoals bv. grondlasten, autoverzekering, enz. Dat kunnen al snel rekeningen van 500 à 1000€ (en meer!) zijn. Daarop laat je best de 1/12 regeling los want het kan pijnlijk zijn als je die uit het oog verliest. Een extra voordeel van de 1/12 regeling is dat je elke maand minder geld over hebt om te “verbrassen”.

    Als je na een jaar al je rekeningen in kaart hebt gebracht dan kun je leveranciers beginnen vergelijking: waar is gas/elec het goedkoopst? Waar is internet het goedkoopst? Ook altijd jezelf de vraag stellen of je het niet kunt stellen met een mindere formule … heb je die Fibernet XL van Telenet écht wel nodig? Als er bv. veel geld gaat naar een duurdere supermarkt dan kun je je afvragen of je misschien gelijkwaardige produkten in een goedkopere supermarkt kan vinden.

    Dan komen we bij uitgaven. In 2013 ga ik ALLES van uitgaven loggen. Hoeveel gaat naar voeding, hoeveel naar kleding, hoeveel naar restaurants, enz. Ik wil het allemaal weten. Ik heb een eigen oplossing gebouwd hiervoor waardoor ingave zeer snel gaat. En rapportering van de cijfers ook. Nu ben ik vooral benieuwd naar het resultaat.

  4. @ daantje: zo’n leuke-dingen-rekening, werkt dat goed? Durf je daar het geld van uit te geven (ik ben eens benieuwd naar het verschil theorie< ->praktijk)

    @ margay: weet je waarom ik zoveel rekeningen heb? Schrik dat het in de soep loopt. Onterechte angst, ik weet het, maar ik zou me verloren voelen als ik niet alles mooi kan opdelen. Trouwens, mijn budget wat je hier op de site vindt is al een “vereenvoudigde” versie. Ik wilde de mensen niet overdonderen met al die rekeningen. Och, ik ben er gewoon gek van, van al die rekeningen en getalletjes.

    @ John: ABSOLUUT: alles bijhouden. Dat is het werk dat je er moet insteken, wil je er wat mee zijn. Maar enkel het begin is “moeilijk”, en dan nog. Ik ben ook nog aan het overwegen om ALLES te loggen, maar ik vrees dat ik het niet zal volhouden. Toch maar eens denken over een simpel systeem. Tips?

    1. Pedro: ik heb een app geschreven voor mijn smartphone waarmee ik foto’s neem van alle kassa ticketjes. Ik hang die aan (een) categorie(ën) en stuur die door in pdf formaat naar een server.

      Daar kan ik rapporten trekken. Hoeveel gaat naar voeding? Wat is daarbinnen de opsplitsing per supermarkt? Hoeveel kosten onze verzekeringen? Hoeveel kost onze auto in totaal (sommatie verzekering, onderhoud, benzine) ? enz

      Bonus: ik kan alles van papier gewoon weggooien. Ik heb immers een digitale backup. Gedaan met kasten vol kaften met oude facturen.

      Maar je kunt hetzelfde perfect doen met een spreadsheet naar keuze.

      1. hmmmm, is die app vrij te verkrijgen? Of misschien moet je het maar commercialiseren. Ik wil ‘m wel testen en hier op de site zetten.

        Of ken je freeware versies van zo’n dingen? Enlighten us!

        1. Is momenteel enkel voor iPhone en iPad beschikbaar. Zit – bewust – niet in de AppStore maar ik vermoed dat er wel alternatieven zijn voor andere platformen.

  5. Hier hebben we een combinatie van die dingen. Er wordt maandelijk geld opzij gezet voor de rekeningen die eens per jaar komen, we sparen extra voor ons pensioen en proberen geld opzij te zetten voor leuke dingen, maar dat schiet er tegenwoordig vaak bij in.

  6. Ik ben net als jij een rekeningen mens. Heb alles gestructureerd in een excel bestand en heb verschillende rekeningen. Mijn maandbudget heb ik verdeeld over potjes. Ik hoef dus niet te loggen want hierdoor weet ik wat ik waaraan uitgeef. Vanaf 2013 ga ik definitief nog een potje erbij nemen. Daar gaat 100 euro in voor bv een fietsenlampje of batterijen. Ik weet niet hoeveel dat op jaarbasis zal zijn, maar dat kunnen wij dus einde 2013 zeggen.
    Van jou heb ik gepikt dat ik het bedrag dat het hoogste boven het maandgemiddelde uitkomt vanaf januari op de rekening zet. Hierdoor sta ik niet meer debet op deze rekening.
    Hier gaat 21 december alles op 0 en op de 22e start mijn nieuwe jaar. Ik heb er weer heel veel zin in.

  7. Als ik dat hier allemaal lees, dan moet ik eens meewarig voor mij uit staren en glimlachen, terwijl ik mij die dag van vijf jaar geleden voor de geest haal, waarop ons huis eindelijk afbetaald was. Gedaan met maandelijks de bank te spijzen. Gedaan met op één of andere budgetrekening de restjes bijeen te harken om ons eens een uitspattingetje te kunnen veroorloven. Nu sparen we 3000 EUR per maand, gaan we elke week eten in een sterrenrestaurant (we vieren binnenkort onze 300ste ster!) en nog krijgen we al ons geld niet op. Want komt daarbij dat je meer verdient naarmate je ouder wordt (en we zijn nu net 50 geworden), je kinderen zijn het huis uit of staan op het punt dat te doen (minder kosten, minder verbruik, minder zorgen), er vervalt hier en daar al wel eens een verzekeringetje die je al lang vergeten was, er overlijdt wel eens een oud en verschrompeld familielid, waar je toevallig en volkomen onverwacht mag van erven, enz… enz…

    Aan alle anderen hier, volhouden en tanden bijten! Beterschap is in zicht…

    1. Living the life, proficiat!

      Ik hoop volgend jaar genoeg te hebben om onze lening af te betalen en – afhankelijk van het fiscaal voordeel dat blijft of weg valt in 2014 – dat binnen een paar jaar ook te doen.

      Dan ga ik toch ook eens goed lachen.

      Geniet ervan!

      1. inderdaad, een dikke proficiat!

        Lachen doe ik sowieso al, van contentement met het leven en van die dingen. Maar het is dus mogelijk, en ons zal het ook lukken.

        1. Wij hebben de eerste 7-8 jaar van onze lening niet echt zuinig geleefd. Nooit écht met geld gesmeten, altijd wel *iets* gespaard maar toch regelmatig wat luxe producten, kleding, enz gekocht. Het is pas het laatste jaar door het lezen van blogs over minimalisme en frugal living dat we zelf eenvoudiger gaan leven zijn en bijgevolg veel meer sparen. Het is pas door het gespaarde bedrag naast het openstaande bedrag te leggen dat mijn frank gevallen is dat er een vooruitzicht was van 100% schuldenvrij te zijn op tamelijk korte termijn.

          Moesten we dit vanaf het begin gedaan hebben dan waren we er nu misschien al vanaf geweest. Maar, zoals met alles, moet er een gezond evenwicht zijn.

          Aangezien jij, Pedro, al met dit soort zaken bezig bent van voor je lening ga je er volgens mij nog beter vanaf komen.

  8. Ik heb een hele tijd m’n uitgaven in grote lijnen bijgehouden, verdeeld over een stuk of 10 verschillende posten. Na een drukkere periode ben ik dat echter uit het oog verloren en tja, daar sta je dan plots met gaten in je data, waardoor die “plots” veel minder bruikbaar is. ‘k Moet die goede gewoonte misschien eens terug opnemen :)

    Wat ik nog wel elk jaar doe is de overige kosten (verzekeringen, internet, GSM, etc) eens terug evalueren en kijken of er intussen betere deals zijn, of leveranciers die beter om m’n huidige gebruik afgestemd zijn. Want wees nu eerlijk… haast geen enkele leverancier zal uit z’n eigen komen zeggen dat je teveel betaald voor wat je wil.

    Ik kijk ook uit naar de afbetaling van m’n appartementje (waarvan de hypotheek intussen gedragen wordt door een koppel goede huurders – hebben een relatief lage huurprijs gekregen, doch de gemoedsrust die je hebt door te weten dat je voor jaren kan rekenen op stabiliteit is me dat absoluut waard) waardoor er weer wat meer vrijkomt om meer te sparen of anders te investeren. Nog “maar” 63 maanden :)

    1. Dat is altijd een balans die je moet zoeken: veel bijhouden en ook veel data hebben, maar dan moet je er wel elke dag mee bezig zijn. Of het wat minder gedetailleerd doen, minder data hebben om te analyseren, maar het wel kunnen volhouden omdat het geen halve dagtaak is. Hangt, wederom, van persoon tot persoon af. Tip: eenvoudig beginnen, na een tijdje nagaan of je meer gegevens nodig hebt of niet.

  9. In het blad ´Genoeg´ geeft elke keer een persoon of stel openheid van zaken over hun geld. Bijna iedereen heeft daar een andere methode voor, en onderzoek van Genoeg (of het NIBUD, dat ben ik even vergeten) toonde aan dat het niet uitmaakt welke methode je gebruikt, zolang je het maar bijhoudt.

    Wij hebben 1 rekening in Belgie met 1 spaarrekening, lekker overzichtelijk. In Excel houd ik bij wat er binnenkomt en wat eruitgaat. Eens per jaar loop ik die cijfers na, tel de categorieèn bij elkaar op en deel ze door 12 om te weten welk bedrag we maandelijks minstens nodig hebben om rond te komen. We hebben ook nog 2 rekeningen in Nederland, voornamelijk voor de geldterugacties :-)

Reacties zijn gesloten.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten