Skip to main content

Foute prijzen en verkeerd wisselgeld

Driewerf hoera! Goed nieuws voor de consument: wanneer je aan de kassa meer betaalt dan in de wat geafficheerd staat in de winkel kan de winkelier een boete krijgen, en die is fiks verhoogd. Niets zo vervelend natuurlijk als een fout in het kassasysteem: ofwel zie je het niet en betaal je teveel, ofwel komt er een hele procedure op gang om dat recht te zetten, zeker in grote winkels. Als je daar je geld na het afrekenen wil terug krijgen moet er een “kassaverantwoordelijke” komen helpen, die is er dan net gaan roken, moet je weer een kwartier wachten enzovoort enzoverder.

Maar door de nieuwe wetgeving worden fouten dus strenger bestraft. We juichen dat uiteraard toe, maar alles hangt natuurlijk af van het aantal controles. Hoe groot is de pakkans? Geen idee eigenlijk. Maar laat ons hopen dat alleen al door de wetswijziging de winkeliers wat zorgvuldiger zullen omspringen met hun kassasystemen, en dat alles meer gaat kloppen.

Wat me trouwens opvalt: het gebeurt werkelijk NOOIT dat je buiten komt uit de winkel, en dat je werkt dat er minder is aangerekend dan op het prijsetiket vermeld stond. NOOIT. Fouten gebeuren altijd in je nadeel. Ik kan dat ergens wel begrijpen: tijdelijke kortingen worden misschien niet altijd even goed in de systemen ingegeven. Maar permanente prijsverhogingen dan weer wel. Is het een vergetelheid of gewoon kwade wil? Ik geloof nog in het goede van elke mens, en wil dus wel aannemen dat het vaak om een vergetelheid gaat. Maar we moeten niet naïef zijn, er zijn wel degelijk charlatans die bewust hogere prijzen aanrekenen dan wat ze afficheren.

Wat ik altijd doe, of eigenlijk da Girl, want ikzelf kom amper in een winkel, is voor elk negatief prijsverschil (en ze zijn altijd negatief) het geld terugvragen, ook al gaat het maar om vijf cent. Als iedereen dat zou doen, dan zouden die prijsverschillen wel snel de wereld uit zijn, denk ik. Het kost dan immers bakken geld om dat recht te zetten, en fouten die geld kosten, daar houdt geen enkele winkelier van. Fouten die geld opbrengen, dat is dan weer iets anders. Bij deze een oproep aan de hele wereldbevolking: kijk je rekeningen na. Het brengt je geld op, en je helpt je medemens.

Nu, fouten kunnen ook in je voordeel gebeuren, en iedereen heeft het al wel eens meegemaakt. En dat gebeurt dan vooral bij het wisselgeld. Je krijgt meer terug dan eigenlijk zou moeten. En hoe ga je daar dan mee om? Ben je eerlijk, of steek je het voordeel, letterlijk, op zak? Zo heb ik het jaren geleden meegemaakt dat ik een met mijn petekind naar zo’n vreselijk fastfoodrestaurant ging, en dat ik met meer geld (6 euro) buitenging dan dat ik binnenkwam. Ik merkte het al bij de kassa, en ik kon mijn hebzucht niet bedwingen. En eigenlijk schaam ik mij daar wel een beetje over, want je weet niet hoe een kassaverschil daar verrekend wordt. Ikzelf heb ook nog achter verschillende kassa’s gestaan, en afhankelijk van het bedrijf moest je verschillen zelf bijpassen of werd het, als het beperkt was, met de mantel der liefde bedekt. Dus jijzelf doet er wel een goede zaak mee, maar het personeel kan het rechtstreeks in het loon voelen, en dat vind ikzelf een minder fijne gedachte.

Onlangs nog wel iets heel fijns meegemaakt: koffie besteld, wordt geleverd, ik reken af, tel mijn wisselgeld niet na (té boeiend artikel over wasberen, je kent dat wel) en vijf minuten later komt de serveerster mij een euro brengen. Bleek ze me teveel aangerekend te hebben. Dus absolute eerlijkheid bestaat ook nog.

Kijk jij je rekeningen na, ga je voor elk verschil in je nadeel je geld terugvragen? Of doet het er zo veel niet toe? En wat doe jij als je teveel geld terugkrijgt? Op zak houden, of toch het geld teruggeven?

En delen maar!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

8 gedachten over “Foute prijzen en verkeerd wisselgeld

  1. Ik controleer nog niet zo heel erg lang de kassabon. Je wil niet weten hoe vaak ik terug moet naar de klantenservice voor fouten in hun systeem. Als ik al eens een voordeeltje heb dan is dat voor alle keren dat ik niet gecontroleerd heb. Hele volkstammen controleren niet en al dat geld gaat rechtstreeks in hun zak. Ik heb vroeger (heel vroeger) op zaterdag gewerkt in een winkel en toen was het al niet zo dat je het geld zelf moest bijbetalen. Zou ook wat moois zijn, als er dan teveel inzat, mocht je dat ook niet houden.

    1. als er teveel in mijn kas zat, dan kreeg ik ook een blaam, want dan was de klant “opgelicht”. En als ik te weinig had mocht ik het uit eigen zak bijleggen.

  2. Wat jij nooit hebt meegemaakt heb ik wel af en toe hoor, een prijsverschil tussen schap en kassa in mijn voordeel. Leuk is dat als dat bij Jumbo gebeurd, je krijgt daar namelijk bij zo’n verschil het product gratis, óók als het bij de kassa goedkoper is dan op het schap stond. Daar meld ik dus zeker elk verschil, zelfs al is het maar 1 cent. Of ik het elders ook zou melden weet ik eigenlijk niet, bij een klein verschil sowieso niet denk ik. Andersom als ik teveel betaal meld ik het zeker wel, ben afgelopen week nog naar de servicebalie van de AH geweest omdat ik voorbij de kassa zag dat ik 5 cent teveel betaald had voor mijn witte brood. De medewerkster vond me wat flauw geloof ik, maar ik kreeg keurig (en zonder te controleren) mijn 5 cent terug :) Wie het kleine niet eert… ;)

    1. Dus als je te weinig betaalt, en je ziet het, en je meldt het, dan krijg je als “beloning” het product gratis? Lijkt me heel mooi en correct. Denk dat dat komt omdat mensen op die manier aangespoord worden om fouten in het systeem te melden

      En vijf cent is vijf cent. Niets mis mee

  3. Ik heb ook vaak prijsverschil op min bon. Zowel in mijn voordeel als in mijn nadeel! Ik meld het altijd. Als je aangeeft dat je teveel betaald hebt moet je dat ook doen als je te weinig betaald hebt: eerlijk duurt het langst!!

  4. Ik heb ook vaak prijsverschil op mijn bon. Zowel in mijn voordeel als in mijn nadeel! Ik meld het altijd. Als je aangeeft dat je teveel betaald hebt moet je dat ook doen als je te weinig betaald hebt: eerlijk duurt het langst!!

  5. De bonnen kloppen hier vaak wel.
    Waar ik al een paar keer gedoe over heb gemaakt is dat er dan een aanbieding in de folder staat en dat die prijs dan aan de kassa niet wordt doorberekend.

    Bij de Hema kreeg ik een keer een heel gesteggel. De aanbieding zou niet voor dat artikel gelden (terwijl er in de folder een foto van precies dat product stond notabene!).

    Ik ben gewoon blijven staan en heb de aanbiedingsprijs geeist, vriendelijk (oke… op een gegeven moment niet meer zo heel vriendelijk) maar beslist. Uiteindelijk ook gekregen. Doet me sindsdien wel 2 keer nadenken of ik iets bij de Hema wil kopen.

  6. Ik werk in een winkel als jobstudent en heb het ook soms voor dat prijzen anders zijn dan in de folder bijvoorbeeld.

    Hier komt dit vooral omdat onze winkel dan wel de naam van de keten draagt maar zelfstandig is, wij hebben een aparte bakkerij en cafetaria dus onze prijzen in dat gedeelte van de winkel zijn anders. We houden ons wel aan acties als in: 3+1 koffiekoeken, maar de prijs kan dan wel anders uitvallen (vaak komen klanten dan klagen tegen mij en eisen ze de baas te spreken, die dan ook komt en dit uitlegt, maar dan moeten ze de koeken meestal niet meer hebben waardoor ik de fout moet rechtzetten in het kassalogboek)

    Op zich, geweldig goed als mensen dit doen, klagen als ze te weinig wissegeld hebben gekregen per ongeluk (gebeurd soms als het heel druk is en we met drie man aan dezelfde kassa werken) of als men te veel moet betalen omdat iemand de promo is vergeten in te geven. Maar heb ook al vaak gemerkt dat men een te veel aan wisselgeld in zijn eigen zak steekt, of erger, je proberen te laten geloven dat ze betaald hebben met een briefje van 50 terwijl het echt wel 10 was.

Reacties zijn gesloten.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten