Skip to main content

Grote bedrijven en boerenbedrog

Deze ochtend kreeg ik in mijn mailbox een berichtje van Telenet. Daarin werd groot nieuws aangekondigd. De persconferentie zou live uitgezonden worden via het wereldwijde web, en dat om 11u. Ik dus om 11u achter mijn pc. Eerste vaststelling: de site van Telenet lag plat. Via een omweg toch nog een link gevonden die wel werkte. Dat begon dus al goed voor een telecommunicatiebedrijf. Maar ik kon het dus toch volgen, en na de verwelkoming van de grote baas was het GROTE MOMENT aangebroken: de voorstelling van een nieuw product. Telenet heeft aan z’n klanten gevraagd wat er zoal beter kon, en die hebben en masse geantwoord dat mobiel internet veel maar dan ook veel te duur was. En dus heeft telenet iets nieuws ontwikkeld wat aan die noden zou moeten voldoen.  En die nieuwe producten: die zouden de beste en de goedkoopste van de markt zijn (die indruk kreeg ik toch tot op het moment dat de producten werden voorgesteld).

De nieuwe bundels (“King” en “Kong”, in godsnaam sech) zijn gewoon duurder dan die van de grote concurrent proximus. En een pak duurder dan de tarieven van Mobile Vikings, een kleine speler op de markt. En dat is toch iets wat je bij veel grote bedrijven ziet: iets aankondigen met veel poeha, maar als je als kritische consument wat verder kijkt, dan zie je gewoon dat je haast opgelicht wordt waar je bij staat. Maar daar zit dus het probleem: de consument is niet kritisch, en de bedrijven weten dat. Reclame en veel show, dat verkoopt. En dat is toch verdomd jammer.

Door een beetje uit te kijken en de moeite te nemen om wat dingen te onderzoeken kan je verdorie een smak geld besparen, écht een smak. Dat geldt voor energie, telecommunicatie, bancaire producten… Waarom doet niemand dat dan? Waarom betalen mensen zonder problemen blijkbaar een  hoop geld meer voor eenzelfde of minderwaardig product? Dankzij het internet hebben we nog nooit zo makkelijk kunnen vergelijken, en toch kopen we met z’n allen blijkbaar bij diegene die de mooiste praatjes verkoopt.

En dan nog iets over heel dat telenet verhaal: via twitter kon je als klant vragen stellen tijdens de persconferentie. Enkel maar toe te juichen dat soort initiatieven. Met mijn twitteraccount (@teljecenten_be) heb ik dan ook een beleefde vraag gesteld. Uiteraard geen antwoord, maar wel antwoorden op twittervragen die gewoon niet gesteld waren. Heeft telenet die dan zelf verzonnen? Een mens zou het gaan denken.

(even terzijde, die twitteraccount, daar krijg je als je die volgt een onmiddellijke tweet als er een nieuw artikel verschenen is. Wie geen twitter heeft kan ook de facebookpagina volgen)

Bij dat soort grote bedrijven heb ik dus de hele tijd het gevoel dat ik als achterlijk beschouwd word, en daarom dat ik er liefst geen klant bij ben. Ik stel me altijd directievergaderingen voor waar met de domheid van de klant gelachen wordt, en daar hou ik niet van.  Nu ben ik wel telenet-klant, maar enkel omdat het werk een groot deel van de factuur betaalt. En het werk betaalt enkel telenet-aansluitingen. De dag dat mijn werk niet meer betaalt ben ik weg naar een kleinere speler, die me veel meer waar voor m’n geld biedt.

Dit geraas moest me dus even van het hart. En ik vraag me af of ik de enige ben die daar gevoelig aan is? Ik zou zelfs, puur uit principe, meer betalen bij een kleinere leverancier die ik “sympathieker” vind. Blijf jij de grote spelers altijd trouw (mag hoor, ik ga je daar niet voor vierendelen), en waarom? Laat het weten.

En delen maar!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

7 gedachten over “Grote bedrijven en boerenbedrog

  1. Wij zijn ook bij Telenet (altijd al, dus ook een deel luiheid om het echt uit te zoeken) maar ik moet eerlijk zijn dat wij nog nooit problemen hadden met onze verbinding en ook tevreden zijn van de snelheid. Om de één of andere reden heb ik het gevoel dat ze de beste aanbieder zijn (ik spreek nu niet over wat het kost, maar over het produkt zelf).
    Het stomme is dat ze ons vorige maand telefonisch probeerden te overhalen een andere formule te nemen die goedkoper was maar dat ze dit niet op papier wilden zetten, dus blijf ik stomweg uit principe meer betalen…

    1. Ik ben ook wel tevreden van het product, maar ik denk dat voor de “gewone mensen” ook andere aanbieders meer dan betrouwbaar zijn.

      Misschien moet je eens op hun site zoeken naar het pakket dat ze je voorgesteld hebben. Op die manier kan je het zelf bestellen. Maar vind maar eens je weg in die tariefformules…

  2. Wij bellen met onze smartphone via Voipwise, Voipbuster, Skype en Viber. Allemaal gratis via de Belgacom fon app (zolang je in de buurt van een Belgacommodem bent). Daardoor hebben we alleen prepaid SIM-kaartjes in onze hypermoderne mobiele telefoon nodig.

  3. Ik ben principieel geen klant van KPN. Ik betaal liever meer, dan dat ik dit bedrijf een cent geef.

  4. Ik heb die persconferentie bekeken, maar er is op geen enkel moment gezegd dat ze de goedkoopste zijn. Ze hebben 10 keer herhaald dat ze competitive tarieven hebben, en dat klopt ook. In mijn geval kom ik goedkoper uit. Ik bel vaak en veel, en zit ook vaak in het buitenland. Misschien eens herbekijken?

    1. Mja, ze noemden het toch “revolutionair”, maar dat terwijl er andere bedrijven zijn die een veel beter aanbod hebben en hun middelen niet steken in dure reclamecampagnes. Ik geef mijn geld als klant liever aan die laatste soort. Ik word niet graag gelokt met een felle campagne, om dan een jaar vast te zitten en veel te veel te betalen.

      Je moet ook rekenen: deze blog is er precies om mensen op dat soort mechanismen attent te maken. Na zo’n show verkeer ik dus niet in een hoerastemming maar probeer ik kritisch te zijn.

Reacties zijn gesloten.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten