Skip to main content

[harde cijfers] Wat kost vijf jaar autorijden?

Deze week was het feest ten huize Pedro: de wagen vierde zijn eerste lustrum. Jaja, de tijd vliegt, en die wagen is dus al vijf jaar. Het is ‘m niet aan te zien.

Het was dus de hoogste tijd om de wagen eens te verwennen. Hij mocht dus naar de garage voor een klein onderhoud, nieuwe bandjes aan de voorkant, een gloednieuw voorlicht én een nieuwe darm naar de turbo (of zoiets, ik ken daar nu eens niets van). Totale prijs: 654,13 euro. Dat was even slikken, zeker als je er maar 250 gebudgetteerd hebt. Maar die forse factuur was ook wel de aanleiding om eens uit te tellen wat dat beest me al in totaal gekost heeft. En dan weten we meteen wat de prijs per kilometer en per dag is, want daar doen ook wilde verhalen de ronde over.

Goed, hier gaan we:

Aankoopprijs

Als ik de wagen vandaag verkoop, dan krijg ik er nog zo’n 10.000 euro voor, als ik autozone.be mag geloven. Hij heeft vijf jaar geleden 18.327 euro gekost, dus vandaag heeft de aankoop me (fictief) 8.327 euro gekost.

Kosten onderhoud

Hier verschoot ik wel van, want alle onderhoudsfacturen opgeteld kom ik maar aan 1.315,18 euro. Nog altijd een forse kost, maar dat is “amper” 260 euro per jaar. Gevoelsmatig is dat veel meer, zo zie je maar wat de angst voor de garagist doet met je mentale boekhouder.

Wegentaks + verzekering

Ook al rij je geen meter met dat ding, dan nog zal je betalen. Er is een verzekering nodig en de overheid vindt het ook leuk om je op dat bezit te belasten. En dit zijn nu eens cijfers die me in onaangename zin verrassen. Ook daar weer de mentale boekhouder die je in de maling neemt, ik had eigenlijk niet het “gevoel” dat het zoveel was, al weet ik maar al te goed door mijn boekhouding hoeveel het precies is. Maar dat zo eens uitvogelen en analyseren, dat doet een mens verschieten. Wegentaks: 1.268,16 euro, verzekering: 2.228,33 euro.

Om het geheel af te smaken ook nog eens naar de keuring gemoeten en dat kostte me 46 euro (zo’n laag bedrag verdient geen eigen titel).

Verbruik

“Trink, trink, Brüderlein, trink, …” En drinken doet hij, een forse 7 liter diesel per 100 kilometer (schatting). Als we een gemiddelde prijs van 1,35 euro per liter nemen, en we weten dat de auto al 42.228 kilometer op de teller heeft staan, dan is het totaal aan brandstofkosten het mooie bedrag van 3.990,55 euro. Amehoela!

Totaal

In totaal heeft mijn wagen me de mooie som van 17.175,42 euro gekost op die vijf jaar. Tenminste, als we er van uitgaan dat ik er vandaag nog 10.000 euro voor krijg. En nu wordt het interessant, want nu kunnen we wat meer uitrekenen:

  • prijs per jaar: 3.435 euro
  • per per maand: 286 euro
  • prijs per dag: 9,41 euro
  • prijs per kilometer: 0,41 euro

Wow, dat is verschieten. Ik geloofde nooit die uitspraak van “een bedrijfswagen is 400 euro per maand waard” maar dat lijkt niet zo heel ver van de waarheid. 286 euro per maand gaat dus naar die blikken doos (met wel mooie getinte ruiten, maar toch). 286 euro!

Nu, goed, dat leert ons 1 ding: ik wil zo snel mogelijk overschakelen op 1 wagen, want we hebben nog zo’n dier in de garage staan. Want het verbruik valt relatief gezien nog mee in vergelijking met de prijs van het bezitten van een wagen. Weer stof tot nadenken dus, dat houdt hier nooit op.

En delen maar!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

13 gedachten over “[harde cijfers] Wat kost vijf jaar autorijden?

    1. yep, en dan te denken dat het nog geen al te dure wagen is en dat we daar echt wel goed mee omgaan. Zo’n wagen, dat is dus typisch een soort van “verborgen kost”, ook al ben je je telkens weer bewust als je er iets aan uitgeeft.

  1. Jammer dat niet bij staat welke auto:( Zou in Nederland veel duurder zeker de wegenbelasting die betaal je gauw per jaar wat jij per 5 jaar betaald auw…

  2. de verborgen kost is hoger dan gedacht omdat …. je de voituur nieuw gekocht hebt. Als je de vorige eigenaar(s) de grote prijs-verliezen laat slikken, wordt het verhaal merkelijk goedkoper.
    Nog beter als je je tevreden stelt met een lelijke 8j oude toyota die je overneemt van een bompa, want weinig waardeverlies, lage onderhoudskosten, mogelijk goedkoper in tax & verzekering.

  3. En daarom heb ik een retedure fiets: dat scheelt een tweede wagen. Iedereen verklaart me voor gek, maar mijn portemonnee snapt me wel (en mijn lief ook).
    Deze fiets kost me 8 ct per kilometer, en da’s echt duur voor een fiets. (meestal kost een fiet 2 a 3 ct per km). Maar vergeleken met een auto….. En deze fiets wordt gecompenseerd door de reiskostenvergoeding van m’n baas, die 12 ct per km is…… Dus ik zeg dat ik betaald wordt bij mijn fitness (25 km enkele reis noem ik fitness)

  4. Sommige kosten zijn bij jou lager, zoals de wegenbelasting. Jij betaald 21 euro ongeveer per maand, ik 47. Daarnaast is je aantal km op 5 jaar erg laag. Ruim 8000.
    Toch vind ik dit reuze interessant en buig mij ook eens over de kosten van de auto.
    Wij hebben hem wel zoals Panly hierboven beschrijft gekocht toen deze 10 maanden was dus veel gunstiger in prijs en nu is hij 5,5 jaar met 103 000 op de teller. Leuk dat je dit schrijft.

  5. Een vlugge vergelijking:
    Ik ken niets van auto’s maar als ik op Autozone naar onze auto zoek, dan is die na 4 jaar nog 10.000 euro waard terwijl we er maar 12.000 voor betaald hebben? Kan dat?
    We rijden meer kilometers: 60.000 op de teller bijna
    Het is onze enige auto voor 4 personen.
    De berekening laat ik over aan mijn man :-)
    Per persoon komen we dus veel goedkoper uit!

    Wat ik mis in je berekening is de tussenkomst van de werkgever? Wij geven allebei aan dat we met de auto komen, maar we rijden altijd samen :-)

    1. Verbetering: op de site van Autogids de restwaarde gevonden van onze auto: 6900 euro (zal realistischer zijn)

  6. Heb je nog een omnium verzekering lopen?
    Wij hebben een camionette (2500cc) met 6 zitplaatsen, verzekerd voor 7 inzittenden en de wegentaks valt onder lichte vracht. Ik verschiet van jouw kosten hiervoor, bij ons kost de verzekering 298,74 euro per jaar en de wegentaks 127,51 euro. De wagen is van 2005 dus ook nog niet super oud, maar wel wat ouder dan die van jou.

  7. Voor de Nederlanders: 7 liter op 100 km is ongeveer 1:14.

    Wij hebben anderhalf jaar geleden een spiksplinternieuwe Renault gekocht, wel met heel veel korting. Omdat we allebei nog niet eerder een auto hebben gehad, zitten we duur in de verzekering: €1.500 per jaar!
    + lening €271/maand
    + diesel € 70/maand
    + belasting €222/jaar
    = €485/maand of € 15,88 per DAG
    (Dan reken ik de afschrijving nog niet mee, maar de lening wel).

  8. 2228 EUR verzekering per jaar??? Dat zal dan wel een (overigens erg dure) omnium zijn, neem ik aan? Ooit al eens een uitbetaling moeten krijgen van een verzekering? Na zo’n “ervaring” laat je dergelijke uitspattingen snel vallen! Verzekeringen zijn pure oplichterij en geven je maar een erg vals en volatiel gevoel van zekerheid…

    En dan nog iets: heb je rondgeshopt vooraleer toe te slaan? Toen wij 8 maatschappijen om een offerte omnium (zonder vrijstelling) vroegen, lagen de goedkoopste en de duurste méér dan 1500 EUR uit elkaar! Per jaar!

    Tenslotte zijn ook die bedragen voor tweedehandswagens op al die sites niet erg betrouwbaar. Als het erop aankomt, haal je een pak minder binnen voor je oude wagen. Bovendien moet je vaak nog naar de keuring ermee, wordt er gepingeld voor allerlei kleine krasjes, sleet of geluidjes, enz…

    Kortom, een auto blijft een duurbetaalde luxe. Maar ja, voor een groot deel gebruik je zo’n ding (al of niet bewust) om te kunnen “showen” met je poen, hee… Het is maar binnenshuis dat je iemand ECHT kunt inschatten op financieel gebied!

Reacties zijn gesloten.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten