Skip to main content

Het vakantiebudget is op

Zo, terug van vakantie. Dat is ook meteen de reden voor de windstilte op de site gedurende een tweetal weken. De vakantie was fijn, dank u. Ook mooi binnen budget, maar daar gaan we deze blogpost niet mee beginnen maar mee afsluiten. Want zo’n vakantie, dat doet toch wat met een mens. Voel me herboren. Twee weken in een huisje in Bretagne, dus niets spectaculairs, maar een mens kan er toch veel van leren. En wat dat precies is, dat is het volgende:

1. een mens heeft niet veel nodig om zich goed te voelen: een klein huisje op een aangename camping, een barbecue erbij en af en toe een straaltje zon. Dat is het zowat.
  2. niet plannen maakt het hoofd vrij: we hadden amper een uitstap gepland, en jongens, wat was dat bevrijdend! Elke dag opnieuw naargelang het weer en het gemoed eens uitvogelen wat we met die dag gaan doen, dat is voor ons aangenamer dan een programma voor twee weken op voorhand vastleggen
  3. toeristische attracties wekken weerzin op: we zijn naar een “topbezienswaardigheid” geweest, en ik kon me alleen maar opjagen: te veel volk, te kostelijk, te veel rommel dat er werd verkocht, teveel misselijkmakende geuren, enzovoort. Dus dat gaan we in de toekomst proberen te vermijden
  4. het is zalig om wat talen te kennen: we hebben ons uit de slag getrokken in het Frans, Duits en Engels. Enkel ons Nederlands hadden we niet nodig. Fijn om dan die talen te kennnen, met dank aan ons onderwijssysteem.
  5. Het openbaar vervoer in Bretagne stelt niets voor: voor een rit van 5 kilometer betaal je per persoon 2 euro, en de bus rijdt maar om de twee uur. Dat hebben we dus maar 1 keer gedaan. De auto, dat was daar de beste manier om je te verplaatsen
  6. De Vlaemsche wegen trekken op niets. De terugweg was 608 kilometer, waarvan 70 in Vlaanderen. Wel, door die 70 kilometer was ik uitgeput bij thuiskomst. Lawaaierig, vol putten, chaotisch. Net het tegenovergestelde van de wegen in Frankrijk. Daar kan je dus kilometers malen en er amper iets van voelen.
  7. De fietsen meenemen was een goed idee, maar ongetraind in Bretagne gaan fietsen dan weer niet. 45 kilometer, en geen meter vlak. En de wind leek altijd op kop te waaien
  8. In Frankrijk is het blijkbaar mogelijk om in de supermarkt heel lekker vlees en nog lekkerde vis te kopen, en dat voor geen geld. Ik vraag me echt af hoe het komt dat naar niets smakend vlees in Belgiƫ dubbel zo duur moet zijn dan lekker vlees in Frankrijk.
  9. Een mens heeft geen attractieparken, dure restaurants, bezienswaardigheden, winkelstraten en andere onzin nodig om twee weken te vullen. Meer zelfs: hoe minder van die dingen, hoe liever. Rust, rust, rust: dat doet deugd.
  10. Als je twee weken geen televisie kijkt, dan mis je nu eens werkelijk niets
  11. Iedereen lijkt altijd maar aan het eten of aan het drinken te zijn. Blijkbaar bestaan er nu zelfs drankjes die zo ontworpen zijn dat je ze mee in het zwembad kan nemen. Moet je al niet meer bewegen om naar je ligzetel te gaan om iets te drinken. Geweldige uitvinding, datte (i)
  12. als je elke dag uitgebreid aperitieft, dan lukt het wonderwel om op twee weken tijd met twee personen een ganse fles Ricard leeg te drinken. Komt ook door het grillen op houtskool: dat duurt een tijdje vooraleer dat aan is, dus nog een aperitief leek me dan de aangewezen manier om de tijd te doden

“Als het daar dan toch zoveel beter was, waarom ga je dan niet daar gaan wonen, Pedro?” Wel, dat zit er misschien wel in. Nog niet voor meteen, maar het zou me niet verwonderen als je me binnen een paar jaar al strandvissend terugvindt in Bretagne.

Zo, dat viel dus mee. En dan nu het budget. Voor zij die het hier niet echt volgen even uitleggen hoe we die vakantie aanpakken. Bij de opmaak van het jaarbudget wordt er een deel voorzien voor de vakantie. Voor 2012 was dat 2.000 euro, alles in. En zijn we daar mee toegekomen? Jawel, we hadden zelfs 81 euro over. Een overzichtje:

Vier maal uit eten geweest, heel wat kwijt aan brandstof en kosten onderweg, 1 souvenir gekocht (een koekentrommel, dat hadden we ook echt nodig) en een klein beetje geld aan ontspanning (uitstapjes, parkeergeld, aan de toog hangen, …). De rest opgemaakt aan inkopen voor het eten. Eigenlijk iets meer uitgegeven dan ik had verwacht, maar nog altijd minder dan gebudgetteerd, dus dat zit wel snor. Oh ja, bij terugkomst op het vakantiebudget ook de wagen nog eens vol getankt, dus dat moet deze maand ook niet meer gebeuren met het leefgeld.

En dat is het fijne aan dat budgetteren: door twee weken als god in Frankrijk te leven, met een apart budget, zijn we nog niet aan het “leefgeld” voor september gekomen. En we zijn al de vijftiende.

Samengevat: we zijn binnen budget gebleven, en hebben voor september nog een ganse maand leefgeld ter beschikking, en die maand is al halverwege. En dat is dus weer een voordeel aan budgetteren: ja, er is een hoop geld uitgegeven, maar aangezien dat ingecalculeerd was doet dat geen pijn meer.

Die cijfertjes beginnen hoe langer hoe minder te wegen. Het is dan ook niet meer dan dat: cijfertjes. We leven zoals we willen, zorgen dat er uiteindelijk meer binnenkomt dan buitengaat, en verder maakt het zoveel niet uit. Dus ook dat heb ik geleerd: door te budgetteren worden die cijfertjes juist minder belangrijk, en toch hou je er meer over. Maak een budget waarmee je tevreden bent en hou het in de gaten. Zolang je dat haalt is er dan geen probleem. En haal je het niet, dan kan je makkelijk bijsturen, omdat je een overzicht hebt.

Zo, dat was het dan. Was jouw vakantie een meevaller, of komt die er nog aan? En werk je met een vakantiebudget? Bespaar je op vakantie als het financieel wat moeilijker gaat, of net niet?

En delen maar!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

5 gedachten over “Het vakantiebudget is op

1. Mooi geschreven en leuk om te lezen wat je allemaal niet nodig hebt.
    Alleen ben ik wel benieuwd naar jou idee over de prijs van vlees en vis. Over het algemeen vinden we het juist duurder in de supermarkten, alleen de aanbiedingen gaan wel. Maar als je een echt lekker stuk rood vlees zoals entrecote wilt hebben ben je toch veel kwijt. De bavette, noix de beoef, steak vinden we echt te taai. Koop wel vaak voor een goede prijs 10 euro / kilo zgn. Hampe, beetje rare lappen gesneden van de zijkanten van ander vlees, dat vinden we altijd erg lekker.

2. Klinkt helemaal als onze vakantie, maar nog even (paar jaar) wachten tot de pubers hun eigen plan trekken en we dus toch nog ‘de massa’ op zullen zoeken, maar daarna … :-)

3. Wij proberen op vakantie zoveel mogelijk op te letten. We hebben geen apart budget, maar we weten wel wat we bijvoorbeeld aan een camping willen uitgeven. Wij hebben 2 pubers en dan pakken de vakantie toch iets duurder uit, dan wanneer we met ons tweetjes zouden gaan. Je zoekt toch eens een pretpark op, om maar iets te noemen. Maar dat is natuurlijk niet elke dag. Wij houden ook van wandelen en een dagje op de camping vertoeven is ook leuk.

4. @ Lot: goh, mijn visie op de prijs van eten? Geen eigenlijk: een mens moet eten, en die prijzen liggen allemaal wel wat bij elkaar, heb ik zo de indruk. Maar in Frankrijk viel het me op dat het daar de helft goedkoper was als hier, en dubbel zo lekker. En daar stel ik me dan vragen bij.

@ Potje Jan: ik kijk ook al uit naar het moment dat onze kinderen pubers zijn. We hebben nog geen kinderen, maar dat is een detail. Ik gruwel nu al van al die drukke plaatsen waar we af en toe wel heen zullen moeten (wegens tijdens het seizoen en je kan je kinderen dat niet allemaal ontzeggen)

@ Willeke: een camping met fijne faciliteiten is echt wel aan te raden. Ik kan me inbeelden dat ik met kinderen naar de camping trekken waar we nu waren, en dat die zich daar rot zouden amuseren. En die pretparken, daar genieten ze van, dus dat zullen we ook wel doen dan. Maar papa jaagt zich nogal snel op bij zo’n gelegenheden, daar zullen we aan moeten werken.

5. Onze vakantie staat er nog aan te komen. Budgetteren doen we daarvoor niet.
    Wat we terugtrekken van de belastingen is voorzien voor die vakantie(s).
    Dit jaar wel een probleem. Niettegenstaande de aangifte ingediend te hebben via tax on web, hebben we nog steeds niets gehoord of gezien van ons tegoed. Blijkt te wijten te zijn aan de codes voor inbraakbeveiliging: dit ligt nog ter discussie bij het grondwettelijk hof…

Maar daarom stellen we de vakantie niet uit!

Reacties zijn gesloten.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.