Skip to main content

[update] MoM: de trein

update: zie einde bericht.

Joepie! Het is maandag, en op maandag mogen we mopperen. En zoals afgesproken: als ik mopper, dan doe ik dat enkel nog maar op maandag. En de rest van de week wordt er NIET gemopperd, geklaagd, gezaagd. Dus laat me vandaag even van leer trekken tegen, tromgeroffel, de trein!

Ik ben een fan van de trein: fantastisch ding. Je komt overal veilig en relatief snel. En vaak nog goedkoper dan met de wagen. En dankzij de trein hebben we fantastische dingen gekregen: café’s met de naam “terminus”, de uitdrukking “den ijzeren weg” en “de staking”. Fantastisch ding dus.

Ik betaal ook graag belastingen. Je zou dat misschien niet verwachten, maar ik ben dol op belastingen. Hoe meer hoe liever. Door die belastingen kan ik wel minder sparen, maar in principe is dat geen probleem bij hoge belastingen. Dankzij die belastingen voorziet de overheid in heel wat zaken. En die overheid kan die zaken “in het groot” aankopen, wat toch goedkoper zou moeten zijn. Dus laat maar komen, die belastingen.

Die belastingen die ik betaal, die worden onder andere gebruikt om de treinen te laten rijden. Dus in theorie is dat iets prachtigs: die geweldige belastingen financieren die geweldige treinen.

Tot daar de theorie

Als ik op kantoor werk, dan ga ik met de trein. En die vertrekt wel zo goed als altijd op tijd, maar die komt ALTIJD te laat aan. Altijd. Eender welke trein ik neem, altijd is die te laat. ALTIJD. En als het minder is dan een kwartier, dan valt het nog mee. Maar een mens went daar aan.

Maar vorige week moest ik voor mijn werk naar de andere kant van het land. Met slechts 1 overstap zou ik er vlot raken. Niet dus. 10 minuten had ik voor mijn aansluiting, en die heb ik dus gemist. 20 minuten staan draaien in een station, dan maar een koffie van 2,75 euro (wtf?) gekocht, en een half uur later dan gepland op mijn bestemming.

De terugreis was nog leuker: vanuit een piepklein station moest ik vertrekken. Op het voorziene uur geen trein te zien. Gelukkig kon ik via mijn smartphone te weten komen dat die trein een kwartier te laat was. Gevolg: wederom een aansluiting gemist, en een kwartier op een perron in één of andere negorij in de gure wind staan wachten (daar had ik zelfs de mogelijkheid niet om mij te warmen aan een overprijsde koffie).

De trein kwam uiteindelijk toch opdagen, en in het station van mijn aansluiting had ik 4 minuten om mijn volgende aansluiting te halen. Ik kom aan op perron 1, en mijn andere trein stond op, je raadt het al, perron 12. Dus rennen, lopen, over mensen klauteren, de roltrap opsprinten (waar niemand rechts houdt) en net op tijd op de trein geraakt. Die vertrok dan wel op tijd, om 300 meter buiten het station zo’n kwartier stil te staan.

En natuurlijk wordt er dan geen informatie gegeven. En als dat toch gedaan wordt, dan is het altijd lachen (“een rood sein” of “drukte op het spoornet”).

Maar af en toe loopt het ook goed: een deftige zitplaats, een propere trein die op tijd vertrekt. Maar dan zal je het altijd zien: dan zit je met één of meerdere medereizigers die het maar niet schijnen te snappen dat ze niet alleen op de trein zitten.

Om te concluderen: treinen zijn geweldig, in theorie. Maar ik ben het beu om daar geen service van te krijgen. Overvolle treinen, vertragingen, geen communicatie, een compensatiesysteem van m’n h*l, materieel dat altijd stuk gaat en bovenal medepassagiers.

Zo, genoeg gemopperd. Maar jij mag meedoen. Wil je eens goed klagen en zagen over de treinen? Dat kan hieronder. Woensdag komt er terug een positief, opbouwend artikel over geld. Beloofd!

update: dit artikel is op zondagavond geschreven, en vandaag moest ik weer met de trein naar het werk. Deze morgen ging het goed, heel goed zelfs. Ik kom altijd tien minuutjes te vroeg in het station, en daar stond nog een vorige trein met vertraging. Ik spring daar op (letterlijk, volgens mij zijn treinreizigers helden op de olympische spelen in de discipline “zwaar beladen hoogspringen”). De trein vertrekt, en ik 15 minuten vroeger dan verwacht op m’n werk. Joehoe!

En dan deze avond: trein op tijd. Ik begon dus te denken dat de NMBS-top teljecenten.be gelezen had en vond dat het maar eens gedaan moest zijn met die vertragingen, onder het motto: “Als Pedro er genoeg van heeft moeten we er eens iets aan gaan doen, jongens”. Waarop iedereen een tandje bijstak en zich dubbel plooide voor de reiziger.

De trein kwam zelfs op tijd op bestemming, dus ik was me al aan het voorbereiden om een update te schrijven vol verontschuldigingen aan de mensen van den ijzeren weg. Maar de trein rijdt het station binnen, stopt (tot daar alles normaal) maar doet dat op een perron waar ze aan het werken zijn. De helft van het perron is niet te gebruiken, en de trap is vervangen door een tijdelijke trap in stellingen. Ik heb dus letterlijk een kwartier (ik heb het getimed, ik overdrijf niet) op het perron staan aanschuiven om er af te raken. Ik was op mijn bestemming, maar ik hoorde heel wat gevloek vanwege gemiste aansluitingen.

Dus het had een update met excuses kunnen zijn, maar die laat ik mooi achterwege. Mopper, mopper, mopper.

En delen maar!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

7 gedachten over “[update] MoM: de trein

  1. En dan die stakingen, om zot van te worden! Ik werk ver weg en heb geen auto. Er werkt ook geen andere collega in de buurt dus ik kan niet carpoolen en ben altijd gedwongen om verlof te nemen. Ik snap het niet. Ze willen het openbaar vervoer promoten, er zijn mensen die echt radeloos verloren zijn bij een staking maar toch mag het personeel staken wanneer ze er zin in hebben. Het zou nogal wat zijn moesten wij op ons werk ook om de haverklap staken…En ELKE KEER, ELKE KEER als je ergens dringend moet zijn en het heel belangrijk is, kan je al voorspellen dat er NET DAN weer iets is met de treinen. Te laat, afgelast, extra haltes,…

  2. Blij om te lezen dat de treinen in België ook af en toe kommer en kwel zijn. Bij ons zijn ze enige tijd geleden geprivtiseerd. Als de Belgische regering jullie Belgen ooit wijs willen maken dat ze dan beter rijden… Verwijs maar naar ons! Dat is dus niet zo! Ik heb de laatste tijd vaak geluk, dat ik een half uurtje met de trein moet en dat het ding warempel gewoon rijdt en nog op tijd ook, maar zaterdag was het bij Gouda weer goed raak: uitgelopen werkzaamheden, dus geen trein maar busvervoer. Omdat het onverwacht was (want wie denkt er nou aan dat werkzaamheden kunnen uitlopen?) waren er nauwelijks bussen en stond iedereen te dringen als er eens eentje kwam. Verschrikkelijk. Zo, uitgeklaagd :-)

  3. Weet je… ooit ging ik graag met de trein. In die tijd was er meestal wel plek om te zitten en reed er nog een karretje met drankjes en koeken door de gangen en ikzelf had meestal geen haast.

    Inmiddels (een flink aantal jaar later) vermijd ik de trein waar mogelijk. Het karretje met koffie en koeken is al lang wegbezuinigd en ik rij al jaren auto. Hierdoor ben ik er aan gewend om redelijk op tijd ergens aan te komen. En dat wil maar niet met de trein.
    Te koud, te nat, teveel blaadjes op het spoor, te warm, werkzaamheden, iets met een sein of gewoon een niet genoemde reden. Altijd is er wel iets. Aansluitingen worden vaak niet gehaald of kunnen alleen worden bereikt door een wat asociale en gevaarlijke spurt over de perrons te nemen.

    In Nederland heeft de trein een slogan: “Waar zouden we zijn zonder de trein?”

    Mijn antwoord: fijn thuis of in de eigen auto. Want eerlijk is eerlijk: zelfs met alle files ben ik met mijn autootje eerder op bestemming dan met de trein. Ik hoef niet te slepen met spullen, heb altijd een zitplaats en.. (last but not least) ben per ritje altijd minder kwijt dan met die dure trein.

    Het enige wat ik mis zijn de toevallige gesprekjes met vreemden. Die heb ik niet in mijn autootje. Maar misschien komt dat ook nog wel als de OV jaarkaart verdwijnt en liften weer in wordt.

    1. Idd, fijn in de auto. Muziek naar keuze, airco in de zomer, verwarming in de winter … wat in de trein niet altijd het geval is.

      Het is duidelijk dat het NMBS verhaal niet werkt. Jaarlijks worden er miljarden euro subsidies voor gegeven en in ruil krijg je dienstverlening die de naam nauwelijks waardig is. En wat de stakingen betreft: ik heb er niks op tegen dat de boel platgelegd wordt als er aanpassingen zijn die zwaar negatief uitkomen voor het personeel maar staken voor iemand die 200m verder moet gaan werken in een ander kantoor (enkele maanden geleden) of een solidariteitsactie (morgen) dat vind ik er ver over. De economische kost van zo’n staking is enorm en veel mensen worden verplicht van een dag verlof te nemen.

      De laatste keren dat ik een trein nam vond ik dat trouwens niet goedkoop.

      1. Inderdaad: staken mogen ze. Als er onrecht is, dan mag er gestaakt worden. Maar vandaag is het weer geweldig: ik ben in BXL geraakt, maar ik geraak niet meer terug met de trein. Het zal de bus worden

  4. De trein nemen met het hele gezin (met 5) doen we niet meer : teveel kommer en kwel.
    Wat wel heel goed werkt is de TGV. En als je precies 3 maand voor vertrek en 3 maand voor terugkomst tickets reserveert is de prijs echt heel goed. Wij doen dit enkele keren per jaar en zijn hier heel tevreden over. Het enige vervelende is dat je om een goeie prijs tebekomen de datums zeer goed in de gaten moet houden.

Reacties zijn gesloten.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten