Skip to main content

Naar de bank… voor een bank

Hoera! Feestgedruis! Laat de champagnekurken maar knallen want Nederland heeft er een bank bij. En uiteraard valt dat alleen maar toe te juichen, want zo’n bank denkt altijd eerst aan de klanten. Zo kennen we ze wel, de lieverds. En ditmaal gaat het niet over een gewone bank, neen, het gaat over de enige, de échte IKEA-bank (ofte ikano). En bij het openen van de website zie je het al helemaal: deze bank is er gekomen om ons, lekkere consumenten dat we zijn, het leven makkelijker te maken.

Op hun website lezen we het volgende: 

“Samen creëren we waardering voor onze partners, klanten en onszelf door competentie en enthousiasme te combineren tot een succesvol bedrijf.”

Nou nou, dat klinkt lekker. En hoe doen ze dat? Heel eenvoudig: zij financieren je aankopen bij IKEA:

“Sparen voor een zitbank of een keuken kan soms lang duren. Daarom is er het IKEA Betaalplan waarmee je al je aankopen betaalt op een manier die past bij jouw financiële situatie. Heel handig als je nu iets wilt en niet later. Je kan in delen betalen of direct met de IKEA FAMILY Betaalkaart afrekenen.

Alle producten hebben dezelfde jaarlijkse rente. Als je een IKEA Betaalplan wilt aanvragen, kan je dat gemakkelijk en discreet online doen via IKEA.nl Doe je de aanvraag bij een Betaalservice kiosk in jouw IKEA vestiging, dan kan je meteen een aankoop doen.”

Echt super, geweldig. En die wervende teksten: je ziet gewoon wat de bedoeling is: het laatste beetje schaamte wegnemen dat er bij de klant zou kunnen zijn om zijn nieuwe gehaktballenopwarmer op krediet te kopen. Zo van “Hey, pssst, topklant: dat is niet erg hoor dat je nu nog geen geld hebt. Wij schieten dat wel voor, niemand hoeft dat te weten”.

MOEST DIT NU ECHT? Waar zijn we in godsnaam mee bezig? Mensen schulden laten maken om een nieuw boekenrek te kopen, for f*cks sake. En als mensen in de problemen raken, dan zie je al zo de reacties van de omgeving: “hadden ze maar zo dom niet moeten zijn”. Dus het is allemaal de klant zijn schuld, Ikano kan daar allemaal niets aan doen als het problematisch wordt.

En natuurlijk is het zo dat mensen vrij zijn om die schulden aan te gaan. Maar niet iedereen is zo weerbaar om neen te zeggen. En net die mensen zijn de doelgroep van zo’n bank. Slim gezien van Ikea: de kassa rinkelt tweemaal bij zo’n aankoop. Dus de mensen hebben bewondering voor Ikea, en minachting voor de mensen die in de problemen geraken. Leedvermaak zelfs, het zou me niet verwonderen.

En waarschijnlijk rinkelt de kassa driemaal: door het in kleine maandelijkse bedragen af te betalen, gaan mensen ook nog meer kopen waarschijnlijk. “Of je nu 100 of 120 euro afbetaalt, dat maakt niet zoveel uit”. Voor Ikea is het wel 20% meer omzet, zowel voor de bank als voor de winkel. De aandeelhouders zijn tevreden, dus iedereen tevreden.

Aaargh, ik word daar lichtjes kwaad van: ik kan daar helemaal niets aan doen, het is nu eenmaal een vrije markt. En dat is op zich niet zo’n slecht systeem, ware het niet dat er altijd mensen uitgebuit zullen worden. En dat vind ik zo jammer. Een vrije markt is alleen maar efficiënt en effectief op lange termijn als iedereen over dezelfde, transparante, informatie beschikt. En ik denk dat daar het schoentje wringt: mensen hebben niet door dat ze zich in de problemen werken. En als de problemen er eenmaal zijn, dan kost het ons allemaal geld.

En ja, een nieuw interieur kost wel wat, en we willen allemaal mooie dingen. Maar leef je eerst uit in de kringloopwinkel, en spaar ondertussen voor een nieuw interieur. Dat is ook een optie, en je wurgt jezelf niet met een krediet.

Oh ja, die “zelfde jaarlijkse rente”, dat blijkt 13% te zijn. Verdorie toch.

Ik ben nochtans altijd een beetje een fan geweest van Ikea: niet van hun winkels, dat is de hel, maar van hun producten. Regelmatig zag je daar iets opduiken waarvan je dacht: “knap gedaan”.  Deze nieuwe bank is ook wel knap gedaan, maar ik ben er niet echt superblij mee. Ikea heeft het altijd over duurzaamheid en van die dingen. Welnu, dit is niet duurzaam, lieve Zweden. Allesbehalve zelfs.

Wat kunnen we hieraan doen? Iemand een idee? Ik weet het niet, écht niet. Maar ik zou gewoon willen dat mensen niet meer ingaan op zo’n dingen. Maar geen idee hoe. Misschien moet de politiek hier maar eens tegen optreden, maar hier in België gaat het vooral over die “luie Walen” en van die dingen, dus ik vrees dat daar ook geen oplossing van verwacht moet worden. Iemand een idee? Iemand?

En delen maar!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

6 gedachten over “Naar de bank… voor een bank

  1. Hi Pedro, dat systeem is niet nieuw hoor. Bestaat al enkele jaren in de Makro (en als ik me niet vergis heeft ook Carrefour zoiets?). Maar eerlijk gezegd vind ik hier dat de ‘bank’ hier niet de schuldige is, maar de koper (die eigenlijk geen koper mag zijn als hij geen geld heeft). De mens moet toch zelf hoofdzaken van bijzaken kunnen onderscheiden: is een nieuw bed of kast (levens)noodzakelijk? Nee toch.
    Wij hebben ook geleend voor de aankoop van onze auto. Zonder boe of ba weigerde de vorige nog dienst en aangezien we maar één auto hadden, moest die zo snel mogelijk vervangen worden. Op dat moment hadden we niet voldoende cash, dus we zijn ook bij de bank gaan aankloppen. Dat is de enige lening naast ons huis en daar blijft het natuurlijk bij.
    Maar of het nu om een lening gaat bij een ‘gewone’ bank of een ‘directe’ bank, volgens mij ligt de eindverantwoordelijkheid bij de consument. Eerlijk gezegd vind ik dat wanbetalers strikter moeten ‘gestraft’ worden, anders leert niemand er iets van.
    Zowel mijn man als ik werken in een sector waar mensen een deel van hun inkomen halen en kennen dus de schrijnende smeekbedes van huilende mannen en vrouwen die smeken om centen ‘om hun kinderen eten te geven’ maar dan moet ik me toch inhouden om niet te zeggen dat ze misschien die allernieuwste smartphone maar niet hadden moeten kopen. Gelukkig zijn dit uitzonderingen.
    Een lening die iedereen aangaat is bij de aankoop van een huis, maar ook daar verdwijnt soms het gezond verstand. Als ik hoor wat sommigen maandelijks afbetalen, meer dan 1000 euro! Dat is dan gelukkig niet aan woekerinteresten, maar sommigen zouden beter kunnen slapen met 200 euro minder heb ik de indruk.
    Nuja, wij moeten de rekening van anderen niet maken hé. Ben al blij dat ikzelf een beetje financieel verstand gekregen heb :-)

    1. Dat is net het moeilijke aan dit soort zaken: wiens schuld is het als het mis loopt? Uiteraard is de consument niet verplicht om te lenen, maar als je ziet hoe makkelijk het gemaakt wordt aan die woekerintresten, dan stel ik mij toch ook vragen bij de rol van de verkoper. We vinden het blijkbaar normaal dat een onderneming ten koste van alles winst wil maken, en ik weet niet meer zeker of dat normaal is.

      En dit bestaat inderdaad al heel lang, maar ik vond de lancering van de ikeabank een mooi moment om hier eens iets over te schrijven. Ik herinner me zelfs reclamebladen waar je moest zoeken naar de contante prijs van elektronica, omdat enkel de prijs per maand in het groot geafficheerd werd.

      Eenmaal het kwaad geschied is het natuurlijk balen. Maar de bank wordt nooit voor z’n verantwoordelijkheid geplaatst. Integendeel zelfs: als ze kredieten geven aan mensen die ze eigenlijk niet aankunnen, dan kunnen we daar met z’n allen weer voor opdraaien. Beetje misselijkmakend systeem vind ik dat. We betalen met z’n allen dat krediet terug aan de bank en zijn boos op de “domme” consument. Dat begint bij mij toch te veranderen.

      Misschien is je laatste opmerking wel de kern van de zaak: financieel verstand. Dat wordt ons nergens bijgebracht. Wel op sites als deze, maar mensen die het nodig hebben komen hier lang niet altijd terecht. Integendeel zelfs: kredietverstrekkers vinden het precies hun taak om die mensen nog wat verder leeg te persen.

      Maar wat eraan te doen? Eigenlijk zou iedereen eens zwaar tegen de muur moeten aanlopen en daarvan herstellen. Ik denk dat dat de enige manier is om mensen “op te voeden”. Helaas vallen sommigen bij het tegen de muur achterover, zonder ooit terug recht te raken…

      1. Ik denk dat men hierrond in het middelbaar onderwijs een kans laat liggen. Nogal wat ouders van klasgenootjes werken in het middelbaar onderwijs en we hadden het daar onlangs over, maar neen, nergens wordt ‘omgaan met geld’ aangehaald.
        Wij wonen in een vrij rijke gemeente waar kinderen met de grote auto’s naar school worden gebracht. Bij mijn zoon (8 jaar) zijn er kinderen die hun Nintendo of Ipod meehebben en jawel, hij wil nu ook een Ipod (heeft sinds een jaar een Nintendo). Ik denk dat de consumeerdruk nog zal stijgen de komende jaren. Dat is toch van een andere orde dan in mijn tijd, toen ging het nog over Panini-stickers verzamelen :-).
        Maar ook hier weer vind ik de ouders de hoofdverantwoordelijken. Hoe kan je je tiener al die jaren zo verwennen en dan denken dat ze beseffen hoeveel het kost om elke middag een broodje naar de snackbar te halen of elk seizoen een nieuwe jas te krijgen?
        Gelukkig heeft zoonlief nu al meer inzicht dan ik vroeger. Hij heeft zelf een kasboek voor zijn zakgeld en gisteren speelden we nog eens een gezelschapsspelletje, nml. het zakgeldspel (gekregen hoor, ik ben niet zo fanatiek :-)). Een aanrader voor ouders! (dan kon niet gezegd worden van ons oude spel Levensweg dat nog helemaal in Belgische Frank stond, voor mijn zoon was dat chinees).
        Maar misschien kan/mag ik geen kritiek geven op anderen omdat ik nooit èchte geldproblemen gehad heb. We hebben het niet echt breed, maar in mijn achterhoofd weet ik dat ik – als er ooit iets echt mis loopt – waarschijnlijk wel bij mijn ouders terecht kan.

  2. Juist de mensen die het eigenlijk niet kunnen missen, maar zo graag mee ‘met de meute’ willen, zullen in de verleiding komen en hun handtekening zetten. Al die anderen zullen eerst voor hun aankopen sparen / hebben genoeg geld ter beschikking. Kortom, eigenlijk de doelgroep die het meest beschermd zou moeten worden dit soort dingen nou vooral niet te doen, wordt een ‘tractatie’ voor gehouden en daar maken bepaalde zaken (en nu dus ook Ikea) graag gebruik/misbruik van.

    1. Eigenlijk vind ik die stellng niet correct. Ook ik zou graag een tweede auto / verbouwing / nieuw bed / leukere kleren / … hebben. En een laptop / smartphone / tablet. Of eens met het vliegtuig reizen en naar een festivalletje gaan in de zomer.
      Dit zijn allemaal zaken waar we van dromen, die in onze ogen nuttig zijn en waar massa’s reclame voor wordt gemaakt.
      Met een modaal inkomen (man werkt voltijds, ik halftijds, 2 kinderen) kan je nu eenmaal niet mee ‘met de meute’ en dus proberen we dat te aanvaarden en er niet voor te lenen. Zijn wij dan ook een doelgroep die moet beschermd worden?

  3. Ik denk dat noch beschermen, noch afstraffen termen zijn die in deze discussie aan bod moeten komen. Rechts verwijt links graag dat het mensen wil ‘beschermen’ terwijl ze zelf maar niet zo dom moeten zijn om een iPhone te kopen als ze daar geen geld voor hebben; links verwijt rechts dat het kwetsbare mensen wil straffen wanneer ze bezwijken voor gadgets en mooie dingen, terwijl het toch ons kapitalistisch systeem is dat hen in de verleiding brengt. Geen van beide zijn productieve aanpakken, lijkt me. Het is ook veel complexer dan dat. Ja, mensen zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor hun uitgaven, maar tegelijkertijd mogen we niet uit het oog verliezen dat we allemaal continu gebombardeerd worden met boodschappen die ons vertellen dat we meer moeten consumeren. Niet iedereen is daar even weerbaar voor, en de sociaal zwakkere mensen nog het minst: zij kregen van thuis niet het goede voorbeeld mee, hebben het soms moeilijker met prioriteiten stellen, zijn minder onderwezen en vinden moeilijker hun weg,… De oplossing ligt dus noch in mensen tegen zichzelf beschermen, noch in repressief optreden, maar in het vaardiger maken van jongeren rond onderwerpen als geld, belastingen en budgetteren. Dat lijkt me een net iets constructievere aanpak dan kankeren op mensen die schulden maken, of op het systeem dat mensen hiertoe aanzet.

Reacties zijn gesloten.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten