Skip to main content

Nog eens bij de bank geweest (winst = 140 euro) + uitslag giveaway

Gisteren nog eens op bezoek geweest bij één van de banken waar ik klant ben. Ditmaal was het Argenta. Ik ga hier al direct toegeven dat ik een Argenta-fanboy ben. Je zal wel merken waarom als je dit artikel helemaal uitleest. Gisteren dus bij de kantoorhouder op bezoek. Bij Argenta zijn die kantoren geen marmeren paleizen (zoals bij mijn andere bank). Daar zitten nog echte mensen achter het loket en je hoeft geen nummertje te trekken. Dat maakt het wat menselijker, en daar hou ik wel van. Koffie krijg je er niet (had nochtans gesmaakt bij dat gure weer) maar dat is niet erg. Die koffie moet betaald worden, en ik heb liever dat ze mijn geld in mijn geld investeren, dan in een tas lauwe, flauwe koffie.

Er waren verschillende redenen waarom ik een afspraak gemaakt had. Eerst en vooral om eens te kijken wat er met ons spaargeld mogelijk was. Ik heb daar een tijdje geleden eens over geschreven, en ik wilde vooraleer alles om te zetten toch maar eens gaan vragen bij mijn favoriete bank of er geen andere mogelijkheden waren. Dat bleek dus niet het geval. Argenta kon niet op tegen de intrestvoet die ik op het oog heb, en de kantoorhouder was daar ook heel eerlijk in. Hij begon ook niet direct met allerhande ingewikkelde voorstellen om dat geld toch maar bij hem te houden. Nope, gewoon eerlijke communicatie. Ook geen verwijten, geen bangmakerij. Niet dat die dingen zouden pakken bij mij, maar ik was toch aangenaam verrast.

Volgend punt op de agenda: pensioensparen. Dat heb ik in 2011 niet gedaan wegens een financiële dip, maar in 2012 is er daar meer dan genoeg ruimte voor. Tot en met 2010 stortte ik alles bij Hamburg-Mannheimer, nu Ergo. Ik heb me dat in mijn jonge dagen laten aansmeren, en ik wilde daar niet meer verder in sparen. Totaal ondoorzichtig, en als ik de brieven begrijp die ik zo nu en dan krijg, dan blijkt het fonds ook niet denderend te presteren. Dus een pensioenspaarrekening geopend bij Argenta en die volgestort om mijn fiscaal voordeel van 2012 volledig te kunnen krijgen. Voordeel: ik kan op elk moment zien hoeveel mijn pensioensparen waard is via online banking, dat lukt dus ook niet bij Ergo. En als er ergens geld van mij zit, dan wil ik zien wat dat waard is.

Nog een punt: de verzekeringen. Iedere keer als ik naar een bank ga neem ik al mijn polissen mee, en ik vraag een nieuwe offerte. Ik dacht dat ik overal al laag zat (want bij Fortis konden ze er eerder dit jaar niet onder), maar bij Argenta kan er 1 verzekering toch goedkoper. Mijn autoverzekering kan 140 euro per jaar goedkoper. Whoehoew! Katsjing! Maar ik ben ook eerlijk met mijn leveranciers. Wat heb ik dus gedaan: de offerte ingescand, naar mijn huidige verzekeraar gestuurd en gevraagd of hij dat ook kon bieden. Hij ging het bekijken. En ik ben ook zo eerlijk geweest om tegen Argenta te zeggen dat ik dat zou doen. En als zou blijken dat mijn huidige verzekeraar hetzelfde kan bieden, dan blijf ik daar. Ook daar weer: geen verwijten, geen bangmakerij, geen gescherm met “tijdelijke promoties” en van die dingen. Zoals ik al zei: daar hou ik wel van.

Laatste punt op de agenda: een kredietkaart. Ik heb in het verleden al gezegd dat ik zo’n ding niet wil, maar ik ben toch overstag gegaan. Waarom? Wel, we zijn dit jaar op vakantie geweest met de wagen naar Frankrijk, en dat was toch een gedoe aan de péage. Altijd dat zoeken naar geld, altijd dat gepruts. Daarnaast is het ook handig om dingen online te kopen. Bovendien kost de kaart ons niets: volledig gratis bij Argenta. Ik zie het dus gewoon als een extra betaalmiddel, maar niet als een “krediet”. Elke schuld die ik daarmee maak, die wordt onmiddellijk betaald. Als er geen geld is, dan gaan we ook die kaart niet gebruiken. Dan wachten we maar wat, dat geld komt toch.

Samengevat: een fijn contact. Ik doe nu aan pensioensparen bij Argenta, ga er waarschijnlijk ook mijn autoverzekering afsluiten. Ons spaargeld hebben ze niet meer, en dat vind ik, oprecht, jammer. Maar het gaat toch om een serieus verschil in opbrengst, dat wil ik niet laten liggen. Maar wat me vooral weer is opgevallen: het is een menselijke bank. Ik word er voor vol aanzien, en de kantoorhouder begrijpt mijn manier van denken. Hij probeert niets te pushen. En op lange termijn zal dat lonen, daar ben ik zeker van. Oh ja, en het bezoekje heeft me ook nog eens 140 euro opgebracht. Whoehoew!

Ga jij af en toe ook eens met je bank praten? En wat zijn je ervaringen? Laat het hieronder weten.

Uitslag giveaway van eergisteren. Er hadden 12 mensen laten weten dat ze die brooddoos wel zagen zitten. Via random.org een nummer gekozen:

Dus de 9de reactie heeft gewonnen. En dat was “Kaatje”. Proficiat. Ook mooi dat haar vorige brooddoos al 29 jaar is, deze komt dus zeker goed terecht. Kaatje, hou je mailbox in de gaten, je krijgt zo dadelijk een mailtje van mij. Aan al de rest: dit was een eerste giveaway, er komen er nog. Schrijf je hier in als je graag op de hoogte gehouden wordt van nieuwe artikels en giveaways.

En dan de vraag van vandaag:  ga jij af en toe ook eens met je bank praten? En wat zijn je ervaringen? Laat het hieronder weten.

En delen maar!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

11 gedachten over “Nog eens bij de bank geweest (winst = 140 euro) + uitslag giveaway

  1. Het is wel niet allemaal goud dat blinkt bij Argenta, hoor. Ziehier onze “ervaringen” met hen…

    In juli 2010 besliste Argenta dat zij zouden veranderen van kredietkaartleverancier: VISA zou Mastercard worden. En al hun klanten MOESTEN overstappen, bij dat ze dat wilden of niet. Toevallig waren wij rond die tijd in blijde verwachting van een terugstorting (van een betwiste transactie) die zou gebeuren door VISA. En wat gebeurde? Onze VISA-rekening werd eenzijdig door Argenta stopgezet en vervangen door een Mastercard-rekening. Dus waren wij die terugbetaling kwijt! Bovendien hadden wij een aantal hotelreserveringen bevestigd met het nummer van die kaart, terwijl wij er niet meer over zouden beschikken bij aankomst (de VISA-kaart moest ingeleverd worden vooraleer wij de nieuwe Mastercard konden krijgen). Dus risico op weigering van de reservaties…

    Hun ombudsdienst dan maar gecontacteerd. Wat hun reactie was? “Neem contact op met ATOS, en zorg voor een flinke portie geduld aan hun helpline…” Dus niet alleen: trekt uwen plan, maar bovendien nog wat sarcastische suggesties!

    ‘t Is maar dat je het weet. Aan alle banken hangt vroeg of laat wel eens een vies geurtje…

  2. En ik voeg er ook een waargebeurd eentje aan toe:

    Ooit sloten wij bij Argenta een zichtrekening af voor onze minderjarige dochter. We kregen daarbij de verzekering dat zij NOOIT negatief zou kunnen gaan op die rekening, wat voor ons toch een hele geruststelling was.

    Maar wat bleek enkele maanden later? Plotseling stond zij (weliswaar lichtjes) negatief, omdat Argenta portkosten afgetrokken had voor het versturen van de uittreksels. Dus als het was om zélf geld te krijgen, zette Argenta plotseling zijn eigen mooie principes van het beschermen van minderjarigen opzij, en graaide naar hartenlust van hun rekening. Bovendien rekenden zij wat later dan nog eens negatieve rente aan voor het feit dat die rekening eventjes onder nul gegaan was door die afgetrokken verzendkosten.

    Mooi, hee? Een erg menselijke bank, inderdaad…

  3. Wij erfden een paar jaar geleden eens een gouden Rolexuurwerk van mijn overleden vader. Waarde 20.000 EUR. Maar erg gevoelig voor diefstal, zo dachten wij, dus alle belang bij om het goed te verzekeren! En gezien onze woningpolis al bij Argenta was, gingen we bij hen eens te rade…

    Wat bleek? Wegens in het bezit te zijn van een dergelijk kostbaar stuk, zou onze polis 200 EUR duurder worden op jaarbasis (dat nog tot daar aan toe). Bovendien was het maximum uit te keren bedrag beperkt tot 5000 EUR als de eventuele diefstal zou plaats vinden in de gemeenschappelijke delen van het gebouw (in de inkomsthal, de lift of de trappen, bijvoorbeeld), tot 30% als de diefstal elders plaats vindt (in een hotel of een restaurant, bijvoorbeeld) en tot 7500 EUR indien er geweld of bedreiging mee gepaard gaat.

    En dat moesten we allemaal afleiden uit de spreekwoordelijke kleine lettertjes van onze polis, vaneigens… Je begrijpt dat we onze inboedel uiteindelijk ergens elders laten verzekeren hebben…

  4. @ bartjeuh: geen fijn verhaal. Is het uiteindelijk opgelost geraakt? Zo’n switch, ik zou het niet graag meemaaken

    @ swa: Ik zou dat bij de ombudsdienst aankaarten. Dit zijn toestanden die niet kunnen.

    @ Kaat: jammer dat dat via de kleine lettertjes van je polis moest. Misschien heb ik ook al wel geluk gehad met mijn kantoorhouders. Gisteren werd mij afgeraden om hun hospitalisatieverzekering te nemen, omdat die niet alles dekte wat ik wilde. Niet via de kleine lettertjes, en dat apprecieer ik wel. Maar dat hangt misschien van kantoor tot kantoor af.

    Aan al de rest: er mogen ook positieve of negatieve ervaringen met andere banken gepost worden.

  5. Je moet ook opletten bij Argenta als er een bepaalde transactie met datum in de toekomst gedefinieerd staat, en er op die datum niet genoeg saldo op je rekening staat om die uit te voeren. Je krijgt dan geen bericht of zo, nee, die transactie komt simpelweg onder de lijst van “geweigerde transacties” te staan. Je moet dus zelf regelmatig die lijst eens opvragen om te zien of alles normaal is kunnen doorgaan, wat uiteraard gekkenwerk is…

    Zo hebben wij al aanmaningen in onze bus gekregen van betalingen die niet doorgegaan waren, maar waar wij om die reden niets van wisten.

    Maar het kan altijd erger: zo verwittigen ING of Axa je wél van een transactie die ze niet hebben uitgevoerd omdat er te weinig saldo op de rekening stond, maar… rekenen je voor die non-prestatie wel een aardig bedrag aan (7,26 EUR alstemblieft!). Je moet hen dus betalen omdat ze niets gedaan hebben!!! Alleen een bank kan iets dermate absurds bedenken, vermoed ik…

  6. Hier aldoor de stugge en klantonvriendelijke bejegening van de Rabobank waar wij onze hypotheek ooit onder hebben gebracht. Als echte consuminderaar lossen wij jaarlijks af en dat vinden ze echt niet fijn!
    We worden amper geholpen, ook hier geen kopje koffie (inderdaad houd je bocht maar) en denk maar niet dat je wordt gewaardeerd dat je terugbetaald. Ze zien alleen maar weer iemand van wie ze minder lang rente kunnen trekken in de toekomst.

  7. Hé Pedro. Door jouw argumentatie in het verleden over het niet nemen van een creditcard heb ik mijn card opgezegd. hihi . En nu ga jij overstag????????

  8. Pedro. Mijn ouders zijn ook bij Ergo voor pensioensparen. Dit wou ik zelf niet. Nu bij KBC hebben ze wel iets leuk. Als ik later een lening neem bij de bank kan ik mijn schuldsaldo verzekering betalen met het geld van mijn pensioenspaar-potje.
    Voor mijn autoverzekering heb ik hetzelfde als jij gedaan. Bij Ethias had ik de goedkoopste verzekering. Alleen mocht ik daar in het weekend niet rijden met passagiers. KBC deed dit voor 30 € meer, maar hiervoor mag ik dan wel met passagiers in het weekend rijden.

    Groetjes
    KP

  9. Mooie besparing, Pedro! Van aantal “posten” waar ik van formule veranderd ben (Electrabel, Telenet, enz) heb ik de nieuwe facturen al gekregen. Toch een dikke 100€ per maand uitgespaard.

    En je weet wat we daarmee doen, hé? De put van de lening vullen, mijn gedacht! :-)

    Mensen die niet zoveel met de auto rijden, raad ik aan om eens de berekening te maken bij Corona Direct. Wij hebben daar ooit een auto verzekerd gehad en dat scheelde 250€ per jaar. Daarmee kun je je wegentaks betalen. Geen affiliatie met CD, gewoon een tip.

    1. Oh, ik verdenk je er niet van een link te hebben met CD. Deze site dient trouwens ook daarvoor: man én paard noemen. Zo zouden sommigen mij kunnen verdenken van banden met Argenta, maar dat is niet zo. Moest dat wel zo zijn, dan zou ik die negatieve verhalen hier niet laten opstaan.

      Nu is het vertrouwen groot, morgen kan dat beschadigd worden, en zelfs verdwijnen.

      Die verschillen in tarieven voor verzekeringen: het is enorm. Ik vermoed dat maatschappijen klanten proberen te lokken met één heel goede en goedkope verzekering in de hoop de andere contracten ook binnen te halen. En het zal hun nog vaak lukken ook. Dus tip van de dag: je hoeft niet bij één maatschappij te blijven voor al je verzekeringen. Shoppen, het brengt honderden euro’s op.

      En je besparing in je lening steken: geweldig. Elke euro die je moeiteloos bespaart, en die je dus niet nodig hebt, die kan je inderdaad best gebruiken om zo snel mogelijk onafhankelijk te zijn.

      1. Méér dan akkoord met jou wat die verzekeringen betreft, Pedro!

        Even onze ervaringen van een paar jaar geleden. We hadden toen net een nieuwe wagen aangeschaft, en besloten een omnium af te sluiten voor een paar jaar. En laten we ook maar eens man én paard noemen: dit waren de tarieven per jaar:
        – Corona: 2375 EUR
        – Ethias: 3482 EUR
        – Argenta: 3618 EUR
        – Touring: 2535 EUR
        – ING: 2314 EUR
        – Generali: 1573 EUR
        – AG: 2100 EUR
        – Allianz: 2144 EUR
        – KBC: 2715 EUR
        – Axa: 2422 EUR
        – Dexia: 2437 EUR
        – Federale: 2327 EUR

        Klassieke tegenwerping: de ene omnium is de andere niet. Maar wij hadden overal expliciet geëist dat er geen forfait was, en voor de rest waren er maar kleine verschillen. Bovendien veranderden sommige maatschappijen hun offerte als we lieten doorschijnen dat er enorme verschillen waren met concurrenten. Wij kregen echt het gevoel behandeld te worden als “We proberen hen liggen te hebben met een grote premie, en lukt het niet, dan verminderen we wel een beetje”.

        Het werd dus Generali. Maar twee jaar later (vorige maand, dus) kregen we plotseling de mededeling dat ze hun jaarpremie met méér dan 9% zouden verhogen. En dit terwijl de index van de consumptieprijzen slechts 2,7% hoger was dan het jaar ervoor, wij in die twee jaar geen enkel schadegeval gekend hadden, en de vervangingswaarde van onze auto intussen fel naar beneden gegaan was. Allemaal redenen om zo’n premie eerder te verminderen, me dunkt. Maar nee, dus. Volgens ons doen ze dit om van je af te raken. Ik zie alleen niet welke commercieel vernuft er achter zo’n voornemen kan schuil gaan: 1500 à 2000 EUR per jaar opstrijken om daarvoor niets in ruil te hoeven doen, lijkt ons toch niet onaantrekkelijk?

        Soit, wij hebben Generali (en onze omnium tout court) dus stopgezet…

Reacties zijn gesloten.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten